با حضور اساتيد و دانشجويان سراسر کشور در دانشكده فني و مهندسی شهيد باهنر شيراز برگزار شد

سومین همايش ملی معماري و شهرسازي با محوريت بافت تاريخي شيراز

25 آذر 1396 ساعت 15:24

سعيد زحمت‌كشان؛ دبیر انجمن های علمی این دانشگاه ، با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين همايش، استقبال از اين رويداد علمي را مطلوب و بسیار تاثیر گذار توصيف كرد.


به گزارش "حافظ نیوزاین همایش سومین گردهمایی از سلسله همایش ‌های تخصصی در حیطه بافت تاریخی شیراز بود كه به همت انجمن علمی معماری دانشکده فنی ومهندسی شهید باهنر شیراز برگزار شد.
سعيد زحمت‌كشان؛ دبیر انجمن های  علمی  این دانشگاه ، با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين همايش، استقبال از اين رويداد علمي را مطلوب  و بسیار تاثیر گذار توصيف كرد.
وی مهم ترین مسئله بافت را عدم شناخت کافی  مسئولین از ارزش های پنهان و ملموس بافت های تاریخی عنوان کرد.
وی خصوص این شناخت افزود : باید توجه داشت که ساکنان بافت‌های تاریخی با مواردی همچون  بحران زلزله،فرسودگی، زیرساخت‌ها،نبود امکانات حداقلی و محرومیت مواجه هستند.لازمه این شناخت به جای جلسات که اون هم به جای خود نقش مهمی دارد ، نشستن پای درد دل این ساکنان و لمس کردن مشکلات آن ها از نزدیک ، که مهم ترین رکن احیاء بافت های تاریخی همین سرمایه های انسانی می باشند.
او در رابطه با سرمایه های انسانی افزود : توجه صرف به وضعیت کالبدی بافت که اون هم جای نقد بسیار دارد ، و یا هرگونه اقدامی ، اولویت اول نوشتن صورت مسئله اصلی بر روی عنوان جلسات و پیدا کردن راهکار های مناسب به منظور برون رفت از معضلات و چالش های پیش رو در مواجهه با  هدر رفتن این سرمایه ها هست ، چرا که هزاران انسان شبانه روز با تمام  این مسائل دست و پنجه نرم می کنند و مهمترین وظیفه مسئولین حل کردن نیازهای این ساکنان است.
او در خصوص نقش مدیریت شهری در مواجهه با مسائل بافت ، نحوه برخورد مدیران با بافت تاریخی است که در این راستا مهم ترین گام های اساسی فرهنگ پروری افراد بومی ، تعریف جایگاه گردشگری ، بهره گیری از کارشناسان ، معماران و هنرمندان توانمند ، به وجود آوردن اقتصاد پویا  و بهره گیری از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها موجود  اشاره و پیشنهاد نمود که انشالله با روی کار آمدن اعضاهای محترم شورای شهر و همچنین شهردار محترم  انتظار ما این است که با توجه به این که همه ما مشکلات و راه حل ها را می دانیم ، اقدام و عمل صورت پذیرد .
زحمت کشان در خصوص همکاری های نهاد های مختلف و دانشگاه افزود : از همکاری دانشگاه تربیت مدرس تهران ، پزوهشکده ثامن مشهد ، کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، شهرداری منطقه بافت تاریخی ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز ، موسسه آکادمی تخصصی معماری و دانشگاه های شیراز نظیر پیام نور ،فنی و حرفه ای دختران ، انجمن علمی دیوار ، انجمن علمی ایماژ  و همچنین مسئولین دانشگاه باهنر و اعضاء انجمن علمی پاراکس این دانشکده تشکر و قدردانی نمود.

این همایش  در تاریخ 22 و 23 که در روز اول به صورت تئوری و  در روز دوم به صورت میدانی توسط اساتید برجسته کشوری از جمله دانشگاه های تهران و مشهد و ... صورت پذیرفت.


کد مطلب: 18428

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18428/سومین-همايش-ملی-معماري-شهرسازي-محوريت-بافت-تاريخي-شيراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir