رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

الزام غربالگری ژنتیک/کاهش آمار طلاق با راه‌اندازی سیستم ثبت الکترونیک/حمایت از خانه‌دار شدن خانواده‌های دارای 3 معلول

22 آذر 1396 ساعت 19:45

رئیس سازمان بهزیستی کشور از ملزم شدن دولت به اجرای لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خبر داد.


به گزارش "حافظ نیوز"، انوشیروان محسنی بندپی بعدازظهر امروز در کارگروه اجتماعی شهرستان جهرم با بیان اینکه توسعه اقدامات پیشگیرانه از راهبردهای سازمان بهزیستی است اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در حوزه پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری معلولیت‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در بحث معلولیت‌ها افزود: سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی افزون بر ۷۵ درصد از کودکان زیر یکسال انجام و افراد نیازمند را مورد حمایت قرار می‌دهد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تنبلی چشم را یکی از مهمترین عامل کم بینایی و نابینایی کودکان و افراد زیر ۲۰ سال دانست و بیان کرد: تعداد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سالانه در کشور توسط بهزیستی مورد غربالگری چشم قرار می‌گیرند.
محسنی بندپی مهمترین اقدام بهزیستی را غربالگری ژنتیک ازدواج عنوان کرد و تصریح کرد: مهمترین بخش اقدامات بهزیستی جلوگیری از تولد ۲۵ هزار معلولی است که در بدو تولد معلول به دنیا می‌آیند.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و دولت غربالگری ژنتیک ازدواج الزام شده و در استان یزد و کرمان آغاز به کار کرده‌ایم. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات بهزیستی در  آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در زمینه‌های اعتیاد، طلاق، کودکان کار، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی محوریت اقدام و عمل بر عهده بهزیستی است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از اعتیاد گفت: بهزیستی اقدامات خود را جامعیت بخشیده است و در  پیشگیری اقدامات را گسترش داده‌ و کمپین‌های رسانه‌ای زیادی در بحث اعتیاد راه‌اندازی کرده تا در خصوص این پدیده مخرب آموزش و آگاه سازی صورت گیرد.
محسنی بندپی از راه‌اندازی ثبت الکترونیکی طلاق سخن گفت و افزود: در این طرح به زوجین قبل از اینکه به دادگستری مراجعه کنند در خصوص سازش مشاوره داده می شود.
وی افزود: با راه‌اندازی آزمایشی ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد در ۴ ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد نرخ طلاق کاهش یافته و این طرح در ۱۱ استان دیگر کشور اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص مستمری افراد تحت پوشش گفت: بر اساس این ماده افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید ۲۰ درصد حداقل حقوقی که هرسال شورای عالی حقوق و دستمزد تعیین می‌کند مستمری دریافت کنند.
وی ارسال لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مهمترین اقدام انجام شده در طول ۲ سال گذشته دانست و افزود: این لایحه را دولت پیشنهاد کرده و از آن حمایت می‌کند.
معاون وزیر کار با بیان اینکه ماده اول این لایحه بحث مناسب‌سازی معابر جهت تردد معلولین است گفت: نظارت بر اجرای این ماده بر عهده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ملزم به اجرای آن شوند.
وی با بیان اینکه سهمیه ۳ درصدی معلولین در آزمون‌های استخدامی تکلیف شده‌است گفت: اگر دستگاه اجرایی در بحث این سهمیه کوتاهی کند مشمول مجازات خواهد شد.
محسنی بندپی با اشاره به مشوق‌های دولت در بکارگیری معلولین توسط کارفرمایان گفت: هر بنگاه اقتصادی فرد معلولی را به کار گیرد به همان اندازه درصد معلولیت ارتقای کارایی آن را دولت پرداخت می‌کند.
وی افزود: در بیمه تکمیلی معلولین علاوه بر برخوردار بودن از تعهدات بیمه پایه سلامت، تمامی خدمات توانبخشی در شمولیت بیمه پایه قرار گرفته است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به هر خانواده که دارای دو معلول به بالا باشند ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن داده می‌شود گفت: تعداد ۱۱ هزار ۳۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی بدین منظور می‌باشیم.
این مقام مسوول ارزیابی شدت معلولیت را بر طبق شاخص‌های کمیسیون بین‌المللی icf دانست و خاطر نشان کرد: این کمیته هر از ۵ سال شاخص‌های معلولیت را ارزیابی می کند و سازمان بهزیستی کشور درصد و شدت معلولیت تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معلول ثبت نام شده در سامانه بهزیستی را تا پایان ۹۷ بر اساس شاخص های این کمیته ارزیابی خواهد کرد.
محسنی بندپی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری ۹ و ۳ دهم درصد جمعیت کشور سالمند هستند گفت: دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی مستقر شده و در سال ۲۰۱۸ سازمان بهزیستی همایش بین‌المللی سالمندان را در ایران برگزار می‌کند.


کد مطلب: 18414

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18414/الزام-غربالگری-ژنتیک-کاهش-آمار-طلاق-راه-اندازی-سیستم-ثبت-الکترونیک-حمایت-خانه-دار-شدن-خانواده-های-دارای-3-معلول

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir