سخنگوی شورای شهر شیراز:

تعداد اتومبیل‌های درحال عبور از هر خیابان از تعداد عابران پیاده بیشتر است

19 آذر 1396 ساعت 14:18

نشست «هنرف فرهنگ و محیط زیست» با هدف بررسی نقش هنرمندان در توسعه محیط زیست در سالن همایش های شهر شیراز برگزار شد.


به گزارش "حافظ نیوزدکتر «علی ناصری» رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این همایش با بیان اینکه محیط زیست بزرگترین دارایی بشر برای تأمین نیازهای مادی و معنوی است، بر ضرورت حفاظت از این دارایی بزرگ تاکید کرد و گفت: اندیشه ها و رفتارهای سطحی نگرانه بین انسانی، فشار عظیمی را بر محیط زیست وارد ساخته است.  
وی خاطرنشان کرد: فشارهای حاصل شده بر محیط زیست در حال تبدیل شدن به بزرگترین بحران های بشری است.  
سخنگوی شورای شهر شیراز کمبود آب، از بین رفتن منابع طبیعی، کاهش جنگل ها و آلودگی‌ها را عامل مهم مخاطره افتادن سلامت شهروندان دانست و گفت: مفهوم سلامتی بشر در سطح جهانی به عنوان یک شاخصه برای شرایط محیط زیست طبیعی و نیز موفقیت توسعه پایدار به کار می‌رود.  
وی با بیان اینکه معیار دقیق توسعه بدون لحاظ جمعیت سالم ممکن نیست، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به عنوان یک اصل کلیدی، برای پیشرفت سلامتی محیطی، شناخته شده است. موفقیت، مساوات، سلامتی و محیط بهتر، عناصر مرتبطی برای دستیابی به یک آینده بهتر هستند.
وی با اشاره به اعلامیه سازمان ملل درخصوص محیط و توسعه و نگرانی‌ها برای نقش انسان‌ها در توسعه پایدار گفت: یکی از اقدامات محیط زیست حفظ منابع و صرفه جویی در مصرف منابع آب است ولی ما هنوز راهکار جامعی در ابعاد مختلف بهره وری از منابع طبیعی‌مان نداریم.  
عضو هیات رئیسه شورای شهر شیراز رفتارهای همسو و منطبق با زندگی را مهمترین شاخص‌های توسعه پایدار برشمرد و گفت: این رفتارها شامل نحوه استفاده مطلوب از حمل و نقل عمومی، استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، مصرف آب و غذا و جلوگیری از توسعه و پخش منابع آلاینده است.  
دکتر ناصری وضعیت حمل و نقل در شهرهای بزرگ کشور را فاجعه آمیز ارزیابی کرد و افزود:  هم اکنون در شهرهای بزرگ تعداد اتومبیل‌های درحال عبور و گذر از هر خیابان از تعداد عابران پیاده بیشتر شده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: دسترسی به آب پاک، بهداشت، مواد غذایی، آموزش، خدمات سلامت عمومی و حمل و نقل مهمترین نیازهای اساسی است که باید به آن توجه ویژه کرد.  
وی ادامه داد: فعالیت ها برای افزایش دسترسی باید مشتمل بر تهیه زیربنا و ابزار اجرا باشد که به عنوان عناصر بنیادی در نظر گرفته می شوند و شامل بسته های کمکی و مالی به علاوه آموزش و ابتکارات جهت ارتقاء سطح سواد محیط زیستی جامعه می‌باشد.
وی با تاکید بر فراگیری دسترسی به نیازهای اساسی زیست محیطی ابراز کرد: سازمان ها و گروه های حامی محیط زیست از طریق برقراری استانداردها، محدودیت ها، و قوانینی در پی حفظ و بقای محیط زیست می باشند. با این وجود، به نظر می رسد که حفظ محیط زیست نیازمند برنامه ریزی بلندمدت تر، استراتژیک و هدفمندی است و نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد بستر اخلاقی مناسب در جامعه دارد.


کد مطلب: 18386

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18386/تعداد-اتومبیل-های-درحال-عبور-خیابان-عابران-پیاده-بیشتر

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir