رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر شیراز:

عدم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و عدم وجود مدیریت بحران از عوامل اصلی بروز خسارت در زلزله/ ١٦٩٠ هكتار بافت فرسوده در شیراز مستعد خرابی

29 آبان 1396 ساعت 20:15

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر شیراز گفت: زمین‌لرزه عامل تخریب ساختمان‌ها و مرگ انسان‌ها نیست، بلكه عدم مقاوم‌سازی مناسب ساختمان‌ها برای مواجهه با زلزله و نیز عدم وجود مدیریت واحد بحران پس از وقوع زلزله، باعث افزایش خسارات می‌شوند.


به گزارش "حافظ نیوز"، نواب قائدی عصر امروز در صحن شورای شهر شیراز با ابراز تسلیت و همدردی با زلزله‌زدگان کرمانشاه اظهار داشت: کشور ایران در منطقه‌ای با پتانسیل لرزه‌خیزی بالا قرار دارد، لذا زمین‌لرزه قریب‌الوقوع است؛ زلزله کرمانشاه اولین زلزله نبوده و آخرین زلزله هم نخواهد بود.
وی ادامه داد: درواقع زمین‌لرزه یا زلزله، پدیده‌ای طبیعی است و برای مقابله با آن باید راه‌کارهایی اندیشیده شود و پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم صورت گیرد؛ ازآنجاکه زمین‌لرزه برخلاف دیگر عوامل طبیعی معمولاً در دوره‌های تناوب طولانی­تری اتفاق می‌افتد، ما از آن غافل شده و فقط بعد از وقوع زمین‌لرزه‌ به یاد خسارات مالی و جانی ناشی از این رویداد می‌افتیم و اقدام به اصلاح قوانین و ایجاد راهکارهایی برای کاهش خسارات ناشی از آن می‌کنیم.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر شیراز افزود: تجربه زلزله‌های قبلی نیز نشان می‌دهد که عموماً به‌مرورزمان و پس از چندین سال از گذشت زلزله و تا وقوع زلزله بعدی، بازهم این مسائل به دست فراموشی سپرده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین زمین‌لرزه عامل تخریب ساختمان‌ها و مرگ انسان‌ها نیست، بلکه عدم مقاوم‌سازی مناسب ساختمان‌ها برای مواجهه با زلزله و نیز عدم وجود مدیریت واحد بحران پس از وقوع زلزله، باعث افزایش خسارات می‌شوند.
قائدی با اشاره به اینکه عوامل زیادی در رفتار ساختمان‌ها در هنگام زلزله نقش دارند ازجمله  مشخصات زمین، نوع سازه، سیستم مقاوم سازه‌ای، وزن ساختمان، میرایی، کیفیت اجرا، مقاومت مصالح و غیره، بیان کرد: در استان کرمانشاه از ۳۲۰ هزار واحد مسکونی حدود ۸۲ درصد از ساختمان‌ها بدون اسکلت یا با مصالح بنایی است، هرچند که اگر ساختمان‌های با مصالح بنایی نیز مطابق مقررات ملی ساختمان و استاندارد ۲۸۰۰ طراحی و اجرا شوند می‌توانند از مقاومت لرزه‌ای کافی برخوردار باشند.
این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: استان فارس و در رأس آن شهر شیراز، به لحاظ زمین‌شناختی و وجود گسل‌های فراوان در منطقه، از ریسک بالایى برخوردار بوده و زلزله‌های بزرگ مخربى را نیز تجربه کرده است.
وی ادامه داد: وجود گسل‌هایی در حاشیه شمالى شهر صدرا، محدوده میانى شهر شیراز و دو گسل بزرگ سبزپوشان پتانسیل وقوع زلزله‌های شدید در منطقه را افزایش می‌دهد.
قائدی افزود: زلزله بزرگ میمند که در تابستان سال ٧٣ در ظهر روز عاشورا به وقوع پیوست و منجر به خرابی‌های ١٠٠‏ درصدى در اکثر روستاهاى منطقه و وارد شدن خسارات زیادى به شهرهاى فیروزآباد و میمند شد را نباید از یاد برد.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر شیراز یادآور شد: حدود ١٦٩٠ هکتار بافت فرسوده مصوب در شهر شیراز وجود دارد که مستعد خرابی در هنگام وقوع زلزله است و نیازمند تمهیدات ویژه در جهت نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های واقع در این بافت است.
به گفته وی کاهش خطرپذیری، تقویت و بهسازی بافت‌های فرسوده، کنترل ساخت‌وساز در شهر و استفاده از مصالح استاندارد، اهمیت توجه به اجرای سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و لزوم اعمال آیین‌نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان در طرح و اجرای ساختمان‌ها، همه و همه نکاتی هستند که می­بایست موردتوجه قرار گیرد تا درنهایت شهر به مکانی ایمن در هنگام زلزله تبدیل شود.
قائدی خاطرنشان کرد: به باور بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر اساساً مشکل اصلی صنعت ساختمان، نبود قانون جامع کنترل ساختمان است و آیین‌نامه موسوم به کنترل ساختمان هم  قادر نخواهد بود در جایگاه یک قانون جامع، ایفای نقش کند.


کد مطلب: 18259

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18259/عدم-مقاوم-سازی-ساختمان-ها-وجود-مدیریت-بحران-عوامل-اصلی-بروز-خسارت-زلزله-١٦٩٠-هكتار-بافت-فرسوده-شیراز-مستعد-خرابی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir