رئیس اتاق بازرگانی, صنایع, معادن و کشاورزی شیراز در همایش تقدیر و تجلیل از صادرکنندگان برتر ملی و استانی:

میزان صادرات استان ناچیز است/ بحران قیمت تمام شده علت عدم توانایی رقابت با کالاهای خارجی

24 آبان 1396 ساعت 14:06

جمال رازقی, رئیس اتاق بازرگانی, صنایع, معادن و کشاورزی شیراز در همایش تقدیر و تجلیل از صادرکنندگان برتر ملی و استانی آماری پیرامون صادرات کشور داد و گفت: آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال نود وپنج, 43 میلیارد دلار بوده است که هشتاد درصد آن صادرات مواد خام و انرژی ارزان قیمت است.


به گزارش "حافظ نیوز"، جمال رازقی, رئیس اتاق بازرگانی, صنایع, معادن و کشاورزی شیراز در همایش تقدیر و تجلیل از صادرکنندگان برتر ملی و استانی آماری پیرامون صادرات کشور داد و گفت: آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال نود وپنج, 43 میلیارد دلار بوده است که هشتاد درصد آن صادرات مواد خام و انرژی ارزان قیمت است.

وی در ادامه میزان صادرات استان را کوچک برآورد کرد و افزود: میزان صادرات استان بیش از یک میلیارد دلار است اما سعی کردیم از رانت قیمت انرژی استفاده ای نبریم.

این مقام مسئول در قیاس صادرات ایران با سایرین اظهار کرد: سامسونگِ کره جنوبی به تنهایی بیش از کشور ایران در سال گذشته صادرات داشته است.

رازقی بحران قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را علت عدم توانایی رقابت با کالاهای خارجی دانست و گفت: مهم ترین عامل بحران قیمت تمام شده, نظام بانکی است; حجم نقدینگی کشور به یک میلیون و 380 هزار میلیارد تومان رسیده که بخش بسیاری سپرده های بلندمدت است و نظام بانکی باید سالانه 220 هزار میلیارد تومان سود به حساب ها بدهد در حالیکه کشور اینقدر درآمد ندارد.

وی در ادامه توضیح عوامل بحران قیمت تمام شده تصریح کرد: عامل دیگر بحران قیمت تمام شده, موضوع مالیات است که 61 درصد کل مالیات کشور را واحدهای تولیدی می دهند در صورتیکه املاک و مستقلات تنها سهمی 6 درصدی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: عامل دیگر می توان به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که 30 درصد حقوق کارگران به این سازمان داده می شود و برای درمان باز باید بیمه تکمیلی شوند.

این مقام مسئول هم چنین بیان داشت: مورد مهم آخر بزرگ شدن بدنه دولت است که ماهانه بیش از 16 هزار میلیارد تومان دولت حقوق می پردازد, به این رقم چیزی بیش از 3 هزار میلیارد یارانه هم باید افزود.

وی در پایان فضای کسب و کار را نامناسب دانست و در آماری گفت: در رتبه بندی فضای کسب و کار از میان 190 کشور, از رتبه 120 به 124 نزول پیدا کرده ایم.
 


کد مطلب: 18228

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18228/میزان-صادرات-استان-ناچیز-بحران-قیمت-تمام-شده-علت-عدم-توانایی-رقابت-کالاهای-خارجی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir