نماينده مردم شيراز در مجلس:

الزام فراگيري استاندارد درك آن است/ 90 درصد بودجه دولت صرف امور جاري مي‌شود

27 مهر 1396 ساعت 19:01

نماينده‌ي مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه مهمترين ركن حاكميت سياسي مقبوليت قانون است لذا براي فراگيري استاندارد در ابعاد مختلف زندگي، ابتدا بايد لزوم آن از سوي آحاد جامعه درك و مقبوليت لازم ايجاد شود.


به گزارش "حافظ نیوزمسعود رضايي پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز استاندارد و تجليل از واحدهاي استاندارد نمونه استان فارس، گفت: مهمترين ركن حاكميت سياسي، مقبوليت قانون است؛ اگر قانوني كه از جايگاهي به‌نام مجلس برخاسته، همه شرايط قانوني تصويب را طي كند اما مقبوليت نداشته باشد، تاثيرگذاري هم نخواهد داشت.
وي اعتقاد دارد كه قبل از آنكه مسئله‌اي موضوعيت قانوني پيدا كند، جامعه بايد با ويژگي‌هاي آن آشنا شود، گفت: گاهي ما قانوني را اجرا نمي‌كنيم تا پيامدهايش را نبينيم؛ به‌دليل آنكه علي‌رغم وجود آموزشگاه‌ها، ابزارهاي اطلاع‌رساني و رسانه‌هاي مختلفي در جامعه در آموزش ضعيف هستيم.
رضايي با بيان اينكه مبحث استاندارد سال‌ها در جامعه مطرح بود اما لزوم آن حس نمي‌شد، گفت: طي سال‌هاي گذشته در بخش‌هايي تقليدي عمل كرديم؛ اين در ساختارهاي حاكميتي هم وجود دارد؛ ما پايه‌هاي قانون را از جايي گرفته‌ايم و قبل از آنكه باصطلاح بومي‌سازي شود به‌دنبال اين بوديم كه به شكل دستوري اجرايي كنيم؛ به هميت دليل جامعه بسياري از مسائل را نمي‌پذيرد.
او گفت: اگر آموزش مناسب را با استفاده از دستگاه‌هاي مختلف و سازمان‌هاي خبر رساني كه بودجه‌هاي عظيمي را مي‌بلعند و مشخص نيست چه مي‌كنند، دنبال كنيم، جامعه‌پذيري ايجاد خواهد شد.
رضايي با اين عقيده كه استاندارد بايد در تمام شئون زندگي وجود داشته باشد، تصريح كرد: قبل از جاري كردن استاندارد بايد دليل الزام آن در جامعه حس شود نه اينكه تنها به يك مهر استاندارد اكتفا كنيم.
او با اشاره به اينكه در برخي موضوعات استاندارد سخت‌گيري‌هاي غيرضروري را دنبال كرده و باعث ايجاد بعضي رويه‌ها مي‌شود، گفت: در نظارت بر آسانسور مرسوم است كه كارشناسان بدون استثنا در مرتبه اول بازديد تيك منفي را مي‌زنند و عده‌اي هم از اين موضوع به نفع خود استفاده كرده‌اند.
رضايي در عين‌حال معتقد است كه وضعيت استاندارد در ايران به نسبت سال‌هاي گذشته بسيار بهتر شده و روند رو به بهبودي را طي مي‌كند، گفت: بايد پذيرفت كه پيكره تشكيلات سياسي كشور ما استاندارد نيست.
او با اشاره به بازديدهايي كه از برخي كشورها داشته است، گفت: كشورهايي كه در بسياري از شاخص‌ها عقبت‌تر از ما بودند به دليل توجه به استانداردها، وضعيت بهتري نسبت به ما دارند؛ ما علي‌رغم تمام تلاش‌ها و اقدامات موثر، هنوز از رشد و توسعه‌اي مطلوب برخوردار نيستيم.
رضايي با بيان اينكه ايران در عرف مالياتي با مشكل مواجه است، گفت: 50 درصد ماليات كسب شده هزينه دريافت ماليات مي‌شود، اين منطقي نيست زيرا هم بر اداكننده ماليات فشار مي‌آورد و هم اينكه دولت بهره‌اي از آن نخواهد برد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مشكلات ما در ساختار است زيرا استانداردها را در ساختارها رعايت نكرده‌ايم.
او با بيان اينكه امروز دولت ما به لحاظ اقتصادي ورشكسته است، گفت: دولتي كه به‌‌دليل ايجاد ساختارهاي موازي متعدد 90 درصد بودجه‌اش صرف مسائل جاري مي‌شود؛ نمي‌تواند مسائل عمراني كشور را با 10 درصد بودجه دنبال كند.
رضايي معتقد است كه در صورت تداوم روال كنوني، طي يكي دو سال آينده 100 درصد بودجه دولت صرف هزينه‌هاي جاري خواهد شد و براي حل اين مشكل راهي نيست جز اينكه استاندارد را به معني واقعي درك كنيم. 
 


کد مطلب: 18048

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18048/الزام-فراگيري-استاندارد-درك-90-درصد-بودجه-دولت-صرف-امور-جاري-مي-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir