حضور هیات کشور شیلی در شیراز

برقراری رابطه حسنه بین ایرانی و شیلی/ یکی از شهرهای شیلی با شیراز خواهرخوانده می‌شود

12 شهريور 1396 ساعت 13:01

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در دیدار با سناتور خیدو خیراردی معاون مجلس سنای شیلی ضمن خوش‌آمد گویی به وی و هیات همراه در سفر به شیراز، با تشریح ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، اقتصادی، طبیعی و ... استان فارس و شهر شیراز بر همکاری‌های دوجانبه در آینده نزدیک تأکید کرد.


به گزارش "حافظ نیوزبه نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری در جلسه روز گذشته با هیات کشور شیلی در تخت جمشید در ابتدا با اشاره کوتاه به آثار ثبت جهانی و ملی کشور ایران گفت: کشور ایران دارای 22 اثر ثبت جهانی و 33 هزار آثار ثبت ملی است و استان فارس با 4 اثر ثبت جهانی و حدود 3 هزار اثر ثبت ملی 10 درصد آثار شاخص ثبتی کشور را به خود اختصاص داده است و در آینده نزدیک پنجمین اثر ثبت جهانی استان تحت عنوان مجموعه ساسانی 3 شهرستان فارس را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: استان چهارفصل فارس داری وسعت 122 هزار کیلومتر است که حدود 8 درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد و بسیاری از آثار شاخص کشور از دوره ایلامی هخامنشی ساسانی و دوره اسلامی در این استان فارس قرار دارد.
این مقام مسئول ضمن ابراز تمایل از برگزاری نمایشگاه صنایع در کشور شیلی در تشریح ظرفیت صنایع‌دستی استان گفت: استان فارس با داشتن 200 هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی، 120 رشته فعال در این حوزه و محصولات شاخصی ازجمله خاتم که هنر اصیل شیراز است و ازنظر کیفیت و ظرافت ساخت به نسبت خاتم اصفهان از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار است، دست‌بافت‌هایی مانند گلیم، قالی، گبه، منبت شهرستان آباده که شهرت جهانی دارد و نیز دیگر صنایع‌دستی‌هایی با کاربری در فضاهای معماری، مثل کاشی‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی هفت‌رنگ از جایگاه ممتاز در سطح کشور برخوردار است.
مصیب امیری در تبیین دیگر قابلیت‌های استان به وجود آرامگاه حافظ و سعدی از شخصیت‌های مطرح ادب ایران و جهان، 440 جاذبه طبیعی در استان، حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) و دیگر امام زادگان در بحث گردشگری مذهبی، معادن غنی بخصوص درزمینهٔ سنگ، 3 فرودگاه بین‌المللی در شهرهای شیراز، لار و لامرد، حضور پزشکان حاذق و ظرفیت بیمارستان‌های مجهز بخصوص در بحث پیوند اعضا، چشم‌پزشکی و جراحی‌های زیبایی اشاره و از آمادگی درزمینهٔ های مختلف همکاری دوجانبه بخصوص در حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پایان بحث خواهرخواندگی شهر شیراز و یکی از شهرهای شیلی با هماهنگی شهرداری شیراز را به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد.
همچنین در این دیدار سناتور خیدو خیراردی معاون مجلس سنای شیلی ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهر شیراز اظهار داشت: قصد و ایده کلی از این سفر ایجاد روابط حسنه بین دو کشور و دو ملت بوده که یکی از پایه‌های اساسی این ارتباط بخش فرهنگی است که به‌خوبی توسط مدیرکل میراث فرهنگی توضیح داده شد و ما هم ایده‌های مناسبی را از این کلیت گرفتیم.
وی با تأکید به فرهنگ و تمدن غنی ایران و شهر شیراز به‌عنوان مهد این تمدن و شگفت‌زده شدن از شکوه مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی- فرهنگی استان فارس، افزود: پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کاخ ریاست جمهوری شیلی برای نشان دادن این جاذبه‌ها و فراهم نمودن زمینه سفر مردم شیلی به کشور ایران در جلسه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح گردیده است.
گفتنی است، معاون مجلس سنای شیلی در خصوص موضوع خواهرخواندگی شهر شیراز با یکی از شهرهای شیلی نیز تصریح کرد: این موضوع با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد تا بتوان شهری از کشور شیلی که هم‌طراز با شهر تاریخی- فرهنگی شیراز به شهرداری شیراز معرفی گردد و از این فرصت جهت تعامل بیش‌ازپیش بهره‌مند شد.


کد مطلب: 17741

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/17741/برقراری-رابطه-حسنه-بین-ایرانی-شیلی-یکی-شهرهای-شیراز-خواهرخوانده-می-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir