اختصاصی حافظ نیوز/مصاحبه خبری

30 شهريور 1391 ساعت 16:45


((برای پرس و جو پیرامون احوالات این روزهای شهرمان شیراز ، قصد داریم به سراغ مسئولان شهری و استانی برویم. در گام اول به سراغ یکی از نمایندگان شورای اسلامی شهر آمدیم.   مهندس محمد حقنگر ، رزمنده و جانباز 25 درصد دفاع مقدس ، مهندس عمران و کارشناس ارشد مدیریت پذیرای ما بود.  شاید تحویل گرفتن خبرنگار در این زمانه توسط مسئولان امر غریبی باشد ، اما استقبال گرم ایشان از ما و پاسخ صریح و  شفاف به تمام سئوالات ، نشان داد که هنوز هم می توان لطافت روحی یک بسیجی و رزمنده دیروز را در برخی مسئولان  امروز جستجو کرد.))
به عنوان اولین سئوال ، از چند سال پیش زمزمه هایی به گوش می رسید که شورای شهر و شهرداری  برای توسعه شهر شیراز ، برنامه و سند چشم اندازی تعریف کرده اند که بعدها به نام هدف 90 موسوم  شد در همین رابطه نگرانی هایی وجود دارد. اول اینکه سال 90 به پایان رسید و برخی از این پروژه ها به  بهره برداری نرسیدند و این امر موجب شد بودجه شهرداری در زمانهای بعد و شهرداران بعدی نیز صرف اتمام پروژه های سال های گذشته شود آیا شورای شهر در این زمینه مطالبه ای از شهرداری داشته است؟ و نگرانی دیگر در مورد ماهیت برخی از این پروژه هاست و آن اینکه آیا این پروژه ها کمکی در جهت توازن عادلانه ثروت در سطح شهر می کردند؟ و یا اینکه بیشتر تمرکز این پروژه ها به سمت مناطق  شمال و شمال غرب شهر بود و مناطق مرکزی و جنوب شهر در این زمینه مورد غفلت واقع شد؟
در مورد سوال اول که در مورد پروژه های هدف 90 بود ، یک توضیح کلی لازم است. برخی از این پروژه ها کارهای عمرانی بود که مد نظر شهرداری بود و می خواست آنها را انجام دهد و نیاز به مصوبه شورا داشت و برخی دیگر پروژه های سرمایه گذاری بود. این پروژه های سرمایه گذاری به زعم من علیرغم اینکه تعداد نسبتا زیادی بود و روی آن تبلیغات وسیعی نیز صورت پذیرفت ، اما در مجموع موفق نبود. چون سرمایه گذاری و نتیجه آن باید توسط مردم مورد استقبال قرار بگیرد و نفعش مستقیما به آنها برگردد. در بحث پروژه هایی که به صورت سرمایه گذاری انجام شده چه در خصوص هدایت و توزیع سرمایه و چه در خصوص جذب سرمایه به نظر ما شهرداری تا کنون چندان موفق نبوده است. اخیرا چند مصوبه در شورا مطرح شد مبنی بر اینکه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران ایجاد شود به این صورت که به مناطق مختلفی که بتوانند سرمایه گذاری جذب کنند پاداش ها و تسهیلاتی اهدا می شود. امیدواریم با توجه به شرایطی که فراهم شده و پروژه هایی که برای سال 91 فراهم شده بتوانیم شاهد یک رونق و شکوفایی در این عرصه باشیم. اما در بحث کارهای عمرانی ، به نظرم شهرداری نسبتا عملکرد موفقی داشته است الان شش پل و روگذر در دست احداث است و برخی پروژه های دیگر که هر کدام از اینها با توجه به هزینه های اجرایی شان که بعضا حدود بیست میلیارد تومان و حتی بیشتر می شود و با توجه به بودجه محدود شهرداری ، به نظر می رسد شهرداری در مدیریت و جذب بودجه و هزینه کرد آنها و مسائل اجرایی مربوطه موفق بوده.
اما راجع به سوال دوم ، باید عرض شود که پروژه های عمرانی تعریف شده توسط شهرداری و شورای شهر توزیع نسبتا خوبی دارند. یعنی مثلا در بلوار رحمت که منطقه جنوب شهر تقریبا محسوب می شود ما سه پروژه بزرگ در دست احداث داریم ، البته خب به قولی در مناطقی مثل معالی آباد و میدان احسان هم پروژه های بزرگی تعریف شده و در دست احداث است. اما باز تاکید می کنم در مناطق جنوب شهر هم پروژه های خوبی در جریان است اگر شما هم اکنون سری به بلوار دولت ، بلوار تخت جمشید یا دیگر خیابان ها و بلوار های جدید الاحداث منطقه پنج شهرداری بزنید متوجه خواهید شد که این خیابان ها آبرومند و بر اساس اصول ساخته شده اند هم از نظر فضای سبز و هم دیگر امکانات ؛ به نظر می رسد بحث توزیع عادلانه ثروت در این مناطق تا حدودی رعایت شده است. اما در بحث جذب و هدایت سرمایه گذاری ، اعتقاد و انتقاد خود بنده به شهرداری بر این هست که در مناطق و بافت مرکزی شهر با توجه به اینکه هویت مذهبی شهر در این مکان قرار دارد پروژه های اصطلاحا زنده و تحول آفرینی در این قسمت چندان تعریف نشده است. البته الان خوشبختانه از طریق حمایت و کمک های دولتی پروژه احداث و توسعه حرمین احمدی (ع) در دست احداث است البته انتظار ما این بود که پروژه های سرمایه گذاری هدف 90 بیشتر به سمت توسعه این مناطق سوق داده شود که متاسفانه این امر محقق نشد.
سوال بعدی راجع به مباحثی است که این روزها در مورد هدف 95 مطرح می شود ؛ در واقع همان سوالات و نگرانی هایی که پیرامون هدف 90 مطرح شد مانند توزیع عادلانه ثروت ، پیرامون هدف 95 نیز مطرح است. اگر بخواهید یک آمار کلی ارائه دهید ، به نظر شما چند درصد پروژه های هدف 95 در سر رسید سال 95 به بهره برداری می رسد؟
بنده با اینکه عضو شورا هستم ولی از پروژه های هدف 95 اطلاع چندانی ندارم ، زیرا این بحث پروژه هدف 95 مبحثی بود که توسط مهندس معین مطرح شد ولی تا کنون مبحث خاصی در این باره در صحن شورا مطرح نشده و بقیه اعضا در جریان نیستند و اگر طرحی در دست تهیه است برخی اعضا به صورت انفرادی در حال تهیه آن هستند و هنوز گزارشی به شورا نداده اند. البته برای سال 91 و چشم انداز 91 پروژه هایی تعریف شده ولی برای هدف 95 همانطور که بیان شد مباحثی مطرح شده و شورا قطعا آینده نگری خواهد کرد ولی طرح و یا پروژه ای به شورا ارائه نشده لذا در این شرایط که هنوز هیچ طرح و یا مصوبه ای در این باره در شورا مطرح نشده نمی توان راجع به آن اظهار نظر کرد.
در همین راستا ، پروژه هایی که انجام می شوند پروژه های عمرانی بزرگ و تاثیر گذاری هستند و این قطعا گامی رو به جلو محسوب می شود ، ولی مسئله ای که برای شهروندان و آنهایی که هر روز از کنار این پروژه ها عبور می کنند آن است که سرعت اجرا و عملیاتی شدن این پروژه ها خیلی کند است. بدین معنا که پروژه ای که با توجه به مکان اجرا و اهمیتش ، قابلیت این را دارد که چند گروه متعدد همزمان با هم کار کنند ، مشاهده می شود که تعداد کارگران بعضا محدود است و سرعت انجام کار و ساعات کاری آن محدود است که همین موجب ایجاد برخی تبعات جانبی نیز شده است. شورا در این راستا مطالبه ای از شهرداری نداشته است؟
بله این مسئله درست و با اهمیتی است. اتفاقا طی چند مدت گذشته این بحث چند بار در شورا مطرح شده و خود بنده چندین بار طرح موضوع کرده ام و نظرم بر این بود که مثلا وقتی پروژه میدان احسان و معالی آباد را داریم که بار ترافیکی سنگینی هم دارند ، ما فعلا پروژه جدیدی تعریف نکنیم و همه توانمان را بر روی اتمام آنها متمرکز کنیم ، اما پس از بررسی متوجه شدیم که پیمانکارارن این پروژه ها مجزا هستند و تداخل کار پیمانکاران محدودیت و منع دارد ، در واقع نمی توان منکر ایجاد بار ترافیکی در بسیاری از پروژه ها شد و اتفاقا در همین رابطه شورا طی چند مدت گذشته تذکراتی را به شهرداری و نهادهای مسئول داده است اما مسئله این است که پیمانکاران مجزا هستند و از طرفی متاسفانه امکانات و توانایی های برخی پیمانکاران نیز محدودیت هایی دارد. اگر ما پیمانکاران قوی تری داشتیم قطعا نتایج بهتری حاصل می شد. ما قبول داریم که اجرای این پروژه ها بار ترافیکی و مزاحمت هایی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده و نه فقط مردم این مناطق ، بلکه غالب اعضای شورا نیز از این بابت ناراحت و نگران هستند که چرا این پروژه ها سرعت قابل قبولی ندارد. اما مژده ای که باید عرض کنم این است که با توجه به نظارتی که بر انجام پروژه ها داریم ، بعد از تذکرات جدی شورا به شهرداری ، شاهد هستیم که این پروژه ها حرکت و شتاب بیشتری به خود گرفته اند. بنده شخصا به شهردار محترم عرض کردم که مشابه این پروژه معالی آباد ، دقیقا در ورودی شهر مقدس کربلا در عرض یک سال اجرا و به بهره برداری کامل رسید ؛ خب امکانات ما که قاعدتا بیشتر از آنجاست پس چرا سرعت اجرای پروژه در اینجا با تاخیر مواجه است؟ متاسفانه این کند پیش رفتن پروژه ها گویا به فرهنگ غلطی تبدیل شده است.
پس باید شورای شهر این مطالبه جدی را از شهرداری داشته باشد که برای پروژه های بعدی ، پیمانکاران از سوی شهرداری رتبه بندی شوند و از پیمانکارانی استفاده شود که بتوانند در زمان بندی کمتری اقدام به اتمام پروژه ها کنند.
بله صحیح است در همین راستا اخیرا مصوبه ای در شورای شهر داشتیم که شهرداری زین پس بتواند از پیمانکاران منتخب و توانمند که دارای کارنامه اجرایی و عمرانی قابل قبول هستند و در حین انجام پروژه به مشکلات مالی بر نخواهند خورد برای مناقصه ها و پروژه های بعدی دعوت به عمل بیاورد که شورا نیز این طرح را به تصویب رساند.
با توجه به فرمایش شما ، سوال این است که آیا نهاد نظارتی مشخصی هست که بر نحوه عقد قرارداد و جزئیات آن نظارت بکند؟
بله ، در همین رابطه هر یک از نمایندگان شورا در یکی از مناطق شهرداری ، ناظر هستند در سازمان ها و بر ساز و کارها نیز نظارت می کنند. پس نظارت عالیه توسط شورا انجام می شود. ما هر زمان که گزارشی از سوی هر نهاد حقوقی واصل شود ، به صورت اخص ورود می کنیم ولی نظارت عالیه بر این امر توسط شورا صورت می پذیرد یعنی هم نحوه عقد قرار داد و هم سرعت پیشرفت پروژه ها.
سوال بعد پیرامون توسعه حرمین احمدی (ع) و شاهچراغ است. در سفری که چند سال قبل مقام معظم رهبری به شیراز داشتند ، تاکید ایشان بر محور قرار گرفتن شاهچراغ در توسعه شهری بود و تبعا می بایست طرح ها و پروژه هایی که این محوریت را تحت الشعاع قرار می داد باید مردود قلمداد می شد. اما بر خلاف نظرات مقام عظمای ولایت ، طی چند سال گذشته  شاهد بودیم که پروژه هایی که در شهر شیراز تعریف و اجرا می شد فارق از ماهیت فرهنگی یا ضد فرهنگی شان ، به سمت توسعه مناطق شمال و شمال غربی شهر معطوف بود همچنین سرمایه گذاری ها نیز بیشتر به آن سمت و سو بوده است در واقع تسهیلات و امتیازات برای سرمایه گذاری در آن مناطق به نسبت مناطقی نظیر مرکز و جنوب شهر و اطراف حرمین احمدی (ع) بیشتر بوده است. با وجود این نقایص ؛ این روزها شاهد آن هستیم که طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) در دستور کار قرار گرفته است و خیابان 9 دی نیز افتتاح شد. به طور کلی یک خلاصه ای پیرامون توسعه حرم بیان فرمایید.
طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) که یک پروژه بسیار موفق هست با حمایت دولت در حال انجام است. حتی پروژه خیابان 9 دی که مجری آن شهرداری بود ، بودجه آن از طرف کمک های دولتی بود و ما در این زمینه واقعا باید سپاسگزار باشیم که دولت در این زمینه همت گماشت. طرح توسعه حرم یک طرح 53 هکتاری هست که طرح کلی آن تهیه شده و در این طرح ، انشالله در صورت اجرا محدوده حرم شاهچراغ حرم سید علا الدین حسین به هم وصل خواهد شد و فضاها و امکانات شهری گسترده ای نیز ایجاد می شود. در این پروژه البته سرمایه گذار هم باید وارد شود و زمینه های مختلف فرهنگی ، مذهبی و ملی در این زمینه تعریف شده است. البته بنده خودم این گلایه را داشته و دارم که چرا شهرداری در این زمینه کم کاری کرده است و آن گونه که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ، حرم شاهچراغ می باید در محوریت توسعه قرار می گرفت ، این امر واقع نشد. البته یک سری فعالیت هایی هم اکنون توسط شهرداری آغاز شده و آنها نیز آن گونه که بیان کرده اند ، با محدودیت هایی مواجه بوده و هستند از جمله اینکه کار در آن محدوده الزاما می باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی باشد که صدور این مجوزها قدری دست و پای شهرداری را بسته ؛ در همین رابطه طرحی اخیرا به تصویب رسید که اتفاقا به امضای وزیر مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و دستور مستقیم ریاست محترم جمهور نیز رسیده و ما به جد پیگیر آن هستیم و آن اینکه  تسهیلات ویژه برای بافت تاریخی و فرهنگی و حوزه محدوده حرم مطهر شاهچراغ فراهم شود و جلسه فوری نیز در استانداری پیرامون این طرح تشکیل شد که در این زمینه نمایندگانی از سوی دولت ، شهرداری و شورای شهر معین شوند که بتوان گامهای عملی و فوری در این زمینه برداشت. الان فرصت بسیار خوبی ایجاد شده ، اما این از این فرصت باید استفاده بهینه کرد. به نظر بنده خراب کردن مجموعه اطراف حرم به شکل غیر فنی و غیر مهندسی درست نیست چرا که در این محدوده گذرها و کوچه های تاریخی زیادی وجود دارد که بخشی از هویت فرهنگی و مذهبی شهر محسوب می شوند. ما باید با لحاظ نمودن این هویت ها به امر ساخت و ساز بپردازیم. در واقع باید سعی کنیم در این محدوده حتی الامکان به سمت بهسازی و نوسازی برویم ، و نه تخریب و بازسازی. الان در آن محدوده خانه هایی هست که فاقد سکنه هست و یا تبدیل به مراکز نامناسب شده اما در کنار آنها خانه هایی نیز هست که به عقیده بنده نگین شهر شیراز محسوب می شوند. نباید این خانه ها و مراکز و گذر گاه ها تخریب شوند.
سوال: در همین رابطه، ما منزل شهید دستغیب را داشتیم که به عنوان یک میراث ملی و فرهنگی مطرح بود، متاسفانه غفلت هایی شد و وضعیت این منزل رو به تخریب گذاشت و نهایتا سرانجام خوبی نداشت گرچه قبلا نهادهایی در این باره واکنش نشان داده بودند اما همه اینها در حد شعار باقی ماند. آیا شورای شهر در این باره از شهرداری و نهادهای مسئول مطالبه ای داشته است و برنامه ای برای احیا و تبدیل این مکان به یک مکان فرهنگی و مذهبی وجود دارد؟
جواب: من در جریان هستم که در زمان استانداری آقای رضازاده بحث هایی مطرح بود که این منزل احیا شود. می دانید که در نزدیکی منزل شهید دستغیب طرح توسعه مدرسه علمیه و تاریخی خان را داریم که طرح بزرگیست. در این طرح احیای منزل شهید دستغیب باید دیده شده باشد چون از زمان آقای رضازاده تکلیف شده بود که این احیا و مرمت و بازسازی صورت بگیرد.
 
به کجا تکلیف شده بود؟
به سازمان نوسازی و بهسازی در زمان آقای رضازاده دستور داده شده بود که این خانه احیا و بازسازی شود. الان گمان می کنم که سازمان نوسازی و بهسازی این طرح را در دست اجرا دارد. علاوه بر این ما خانه های علما و بزرگان دیگری را نیز داریم که در این محدوده هستند. مثل آیت الله حدائق یا آیت الله بها الدین محلاتی یا بسیاری از علمای دیگر که بخشی از هویت مذهبی و فرهنگی شهر هستند. از سوی شهرداری البته کار بدنه سازی و کف سازی این مکان ها انجام شده که اقدام زیبایی است یعنی وقتی در این کوچه های نوسازی شده آدم قدم می زند فکر می کند در شهرک سینمایی است! ولی واقعیت این است که پشت اینها خانه های خراب و مخروبه هایی هستند که اصلا قابل سکونت نیستند. پیشنهاد بنده این بوده که ما در این مناطق تاریخی بیاییم بافت و نمای کلی را تا حد امکان حفظ کنیم ولی درون این منازل را باز سازی و بهسازی کنیم که هم قابل سکونت شود و هم جلوه مناسبی پیدا کنند.
 
در مجاورت حرم شاهچراغ (ع)، پروژه بین الحرمین را داشتیم که مخالفت هایی در مورد ماهیت و سنخیت این پروژه با مکان مقدس شاهچراغ (ع) وجود داشت حتی از سوی نماینده ولی فقیه در استان علیه این پروژه مطالبی عنوان می شد، حال با توجه به طرح توسعه حرم سوال این است که سرانجام نهایی این پروژه چه خواهد شد؟ آیا به همان منوال قبل ادامه خواهد یافت و یا اینکه طرح جدیدی در دستور کار است؟
این پروژه، با توجه به سفری که مقام معظم رهبری به استان فارس داشتند و تاکید ایشان مبنی بر تغییر کاربری این پروژه، طرح دو سه سالی متوقف بود بعد از خروج از توقف و با توجه به مسائل پیش آمده، یک تعداد از مغازه هایی که در قسمت اول پروژه از قبل پیش فروش شده و مالک حقیقی داشت را ظاهرا نمی شد کاری کرد اما برای ادامه پروژه و بهره برداری از بقیه پروژه، کارهای فرهنگی و رویکرد مذهبی اتخاذ شد که هم اکنون نهادهایی چون سپاه پاسداران در بعد اجرایی کردن برنامه ها و پروژه های فرهنگی و مذهبی در این مکان برنامه ریزی هایی کرده اند. در حال حاضر بزرگترین نیاز عمرانی ما در این منطقه زائر سراست. زائرانی که برای زیارت از شهرهای دیگر می آیند بعضا در مکان های نامناسب چادر می زنند که مشکلات بعدی را به همراه دارد. اگر یک زائر سرای خوب و درخور در نزدیکی شاهچراغ (ع) داشته باشیم قطعا محاسن و استفاده های زیادی خواهد داشت. در واقع می توان گفت بقیه این پروژه به ساخت مکان های خدماتی و فرهنگی اختصاص دارد که قطعا بهترین کار ممکن در این باره است. البته باز هم تاکید می کنم که در مورد وجود برخی مغازه های از پیش فروخته شده در این مکان بهتر است تجدید نطر شود.
 
در همین راستا و برای تکمیل بحث، باید عرض شود که بحث خیلی مهم و جدی که طی چند سال گذشته در شهر شیراز با آن دست به گریبان بوده ایم این بوده که سرمایه گذارانی در شهر شیراز ورود و سرمایه گذاری می کردند که حرف و حدیث های فراوانی پیرامون برخی از اینها وجود داشت. از جمله همین طرح توسعه بین الحرمین و سرمایه گذارش که مورد اشاره واقع شد و یا پروژه برج های دوقلوی تجارت جهانی به مالکیت آقای محمد پور و همچنین پروژه ای در معالی آباد متعلق به شخصی به نام الخوری. شورای شهر چه مطالبه ای در این زمینه از شهرداری و یا نهادهای مسئول برای نظارت بر صلاحیت و نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذاران داشته است؟ برای تبیین بهتر بحث، همین پروژه بین الحرمین که اشاره شد قطعا برای آزاد سازی این مکان و تخصیص آن به امور خدماتی و فرهنگی پول هنگفتی به صاحب اماراتی آن پرداخت شده است و این ضرری بود که از بیت المال مسلمین پرداخت شد. برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری شورای شهر برنامه ای در دستور کار دارد؟
بحث خیلی جدی که این روزها در شورای شهر مطرح است بحث جذب سرمایه گذار است و اتفاقا رویکرد جدید شورا این است که به سمت جذب سرمایه گذاران بومی و محلی و دارای صلاحیت برویم. استان فارس یکی از ثروتمند ترین استان های کشور است که متاسفانه مدیریت سرمایه در آن وجود ندارد. یکی از راه ها این بود که شهرداری اوراق مشارکت برای ساخت و بهره برداری از این پروژه ها به فروش برساند. بنا بر تحقیقی که بنده انجام دادم متوجه شدم که خیلی از پروژه هایی که مربوط به سال 90 توسط شهرداری تعریف شده فاقد سرمایه گذار خصوصی بوده چرا که حساسیت ها در این مدت بسیار بالا رفت مبنی بر حضور سرمایه گذار و صلاحیت وی و اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و در همین رابطه سخت گیری هایی وضع شده در نتیجه با توجه به شرایط فعلی استقبال چندانی به سرمایه گذاری نمی بینیم. یک راهکار منطقی در این باره همان بحث فروش اوراق مشارکت به صورت مشخص و تعریف شده توسط شهرداری است و دیگر اینکه مردم و اهالی استان فارس را دعوت به سرمایه گذاری کنیم. مثلا هم اکنون اهالی از شهر لار هستند که در سراسر دنیا سرمایه گذاریهای کلان انجام می دهند. چرا از اینها دعوت نشود که در شیراز و در مسیر مشخصی سرمایه گذاری کنند؟ اینها اگر به صورت تعاونی ورود کنند و در جهت برنامه های عمرانی و اجرایی ما سرمایه گذاری کنند قطعا هم نفعش متوجه خودشان می شود هم مردم و هم شهرداری، در همین رابطه شهرداری فعالیت ها و تبلیغاتی را صورت داده است که انشالله به ثمر خواهد نشست.
 
پیرامون سرنوشت نهایی پروژه برج های تجارت جهانی توضیح می فرمایید؟
در این رابطه، جلساتی در کمیسیون ماده پنج انجام شد و پس از بحث و بررسی فراوان تصویب شد که تعداد طبقات این برج مجموعا از چند ده طبقه به هشت طبقه کاهش یابد البته با توجه به فضایی که باید برای پارکینگ و غیره در نظر بگیرد. همچنین اقداماتی در دست است که حریم پیاده رو که متاسفانه به نوعی گرفته شده بود، بازپس گرفته شود لکن الان معضلی که وجود دارد این است که از نظر ما آقای محمد پور به عنوان مالک پروژه غیب شده است! یعنی نه خود پیگیر است و نه کسی را پیگیر این قضیه کرده. لذا قطعا شهرداری و شورای شهر اجازه نخواهند داد که تعداد طبقات بیش از هشت طبقه باشد، آن هم با رعایت مسائل خاص مربوطه از جمله فضای استانداردی که باید به پارکینگ اختصاص دهد و باز پس گیری حریم پیاده رو ولی معضل کنونی توقف و مبهم بودن سرانجام برنامه های مالک این پروژه است.
 
متاسفانه یکی از مسائلی که در کل شهرداری ها به صورت عرف وقانون نانوشته درآمده، بحث فروش تراکم به عنوان درآمد شهری است. شورای شهر آیا درآمد های پایداری را برای شهرداری تعریف کرده است که منجر شود نهایتا طی یک بازه زمانی، شهرداری شیراز از فروش تراکم بی نیاز شود؟
یکی ازراه های کسب درآمد برای شهرداری، تعریف همین پروژه هاست. الان ما به این نتیجه رسیده ایم که شهرداری با فروش تراکم و دریافت عوارض نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و باید به فکر درآمد های پایدار و مطمئن باشد یکی از راه های درآمد پایدار همین بحث مشارکت مردمی در ساخت پروژه هاست. باز هم تاکید می کنم چرا یک سرمایه گذار اماراتی باید برای پروژه بین الحرمین حضور یابد؟خود شهرداری باید پروژه ای تعریف می کرد با مالکیت مردم؛ هم اکنون هدف از پروژه هایی که جدیدا تعریف شده، پر کردن همین خلا ها بوده و مشارکت مردمی در ساخت پروژه های مسکن و تجاری آغاز شده است که انشالله به یک درآمد پایدار برسیم. استان ما مثل اصفهان صنعتی نیست که از بابت مالیات از صنایع بتوانیم درآمد پایدار و مطمئن تعریف کنیم لذا باید دنبال تعریف مشخص مشارکت مردمی باشیم
 
آیا در همین راستا اوراق مشارکت خاصی برای پروژه ای تعریف شده است؟
بله برای یک سری پروژه های عمرانی و مشارکتی تعریف شده است که قرار است در سطح شهر انجام شود
سوال: در همین رابطه، ما منزل شهید دستغیب را داشتیم که به عنوان یک میراث ملی و فرهنگی مطرح بود، متاسفانه غفلت هایی شد و وضعیت این منزل رو به تخریب گذاشت و نهایتا سرانجام خوبی نداشت گرچه قبلا نهادهایی در این باره واکنش نشان داده بودند اما همه اینها در حد شعار باقی ماند. آیا شورای شهر در این باره از شهرداری و نهادهای مسئول مطالبه ای داشته است و برنامه ای برای احیا و تبدیل این مکان به یک مکان فرهنگی و مذهبی وجود دارد؟
جواب: من در جریان هستم که در زمان استانداری آقای رضازاده بحث هایی مطرح بود که این منزل احیا شود. می دانید که در نزدیکی منزل شهید دستغیب طرح توسعه مدرسه علمیه و تاریخی خان را داریم که طرح بزرگیست. در این طرح احیای منزل شهید دستغیب باید دیده شده باشد چون از زمان آقای رضازاده تکلیف شده بود که این احیا و مرمت و بازسازی صورت بگیرد.
 
به کجا تکلیف شده بود؟
به سازمان نوسازی و بهسازی در زمان آقای رضازاده دستور داده شده بود که این خانه احیا و بازسازی شود. الان گمان می کنم که سازمان نوسازی و بهسازی این طرح را در دست اجرا دارد. علاوه بر این ما خانه های علما و بزرگان دیگری را نیز داریم که در این محدوده هستند. مثل آیت الله حدائق یا آیت الله بها الدین محلاتی یا بسیاری از علمای دیگر که بخشی از هویت مذهبی و فرهنگی شهر هستند. از سوی شهرداری البته کار بدنه سازی و کف سازی این مکان ها انجام شده که اقدام زیبایی است یعنی وقتی در این کوچه های نوسازی شده آدم قدم می زند فکر می کند در شهرک سینمایی است! ولی واقعیت این است که پشت اینها خانه های خراب و مخروبه هایی هستند که اصلا قابل سکونت نیستند. پیشنهاد بنده این بوده که ما در این مناطق تاریخی بیاییم بافت و نمای کلی را تا حد امکان حفظ کنیم ولی درون این منازل را باز سازی و بهسازی کنیم که هم قابل سکونت شود و هم جلوه مناسبی پیدا کنند.
 
در مجاورت حرم شاهچراغ (ع)، پروژه بین الحرمین را داشتیم که مخالفت هایی در مورد ماهیت و سنخیت این پروژه با مکان مقدس شاهچراغ (ع) وجود داشت حتی از سوی نماینده ولی فقیه در استان علیه این پروژه مطالبی عنوان می شد، حال با توجه به طرح توسعه حرم سوال این است که سرانجام نهایی این پروژه چه خواهد شد؟ آیا به همان منوال قبل ادامه خواهد یافت و یا اینکه طرح جدیدی در دستور کار است؟
این پروژه، با توجه به سفری که مقام معظم رهبری به استان فارس داشتند و تاکید ایشان مبنی بر تغییر کاربری این پروژه، طرح دو سه سالی متوقف بود بعد از خروج از توقف و با توجه به مسائل پیش آمده، یک تعداد از مغازه هایی که در قسمت اول پروژه از قبل پیش فروش شده و مالک حقیقی داشت را ظاهرا نمی شد کاری کرد اما برای ادامه پروژه و بهره برداری از بقیه پروژه، کارهای فرهنگی و رویکرد مذهبی اتخاذ شد که هم اکنون نهادهایی چون سپاه پاسداران در بعد اجرایی کردن برنامه ها و پروژه های فرهنگی و مذهبی در این مکان برنامه ریزی هایی کرده اند. در حال حاضر بزرگترین نیاز عمرانی ما در این منطقه زائر سراست. زائرانی که برای زیارت از شهرهای دیگر می آیند بعضا در مکان های نامناسب چادر می زنند که مشکلات بعدی را به همراه دارد. اگر یک زائر سرای خوب و درخور در نزدیکی شاهچراغ (ع) داشته باشیم قطعا محاسن و استفاده های زیادی خواهد داشت. در واقع می توان گفت بقیه این پروژه به ساخت مکان های خدماتی و فرهنگی اختصاص دارد که قطعا بهترین کار ممکن در این باره است. البته باز هم تاکید می کنم که در مورد وجود برخی مغازه های از پیش فروخته شده در این مکان بهتر است تجدید نطر شود.
 
در همین راستا و برای تکمیل بحث، باید عرض شود که بحث خیلی مهم و جدی که طی چند سال گذشته در شهر شیراز با آن دست به گریبان بوده ایم این بوده که سرمایه گذارانی در شهر شیراز ورود و سرمایه گذاری می کردند که حرف و حدیث های فراوانی پیرامون برخی از اینها وجود داشت. از جمله همین طرح توسعه بین الحرمین و سرمایه گذارش که مورد اشاره واقع شد و یا پروژه برج های دوقلوی تجارت جهانی به مالکیت آقای محمد پور و همچنین پروژه ای در معالی آباد متعلق به شخصی به نام الخوری. شورای شهر چه مطالبه ای در این زمینه از شهرداری و یا نهادهای مسئول برای نظارت بر صلاحیت و نحوه سرمایه گذاری سرمایه گذاران داشته است؟ برای تبیین بهتر بحث، همین پروژه بین الحرمین که اشاره شد قطعا برای آزاد سازی این مکان و تخصیص آن به امور خدماتی و فرهنگی پول هنگفتی به صاحب اماراتی آن پرداخت شده است و این ضرری بود که از بیت المال مسلمین پرداخت شد. برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری شورای شهر برنامه ای در دستور کار دارد؟
بحث خیلی جدی که این روزها در شورای شهر مطرح است بحث جذب سرمایه گذار است و اتفاقا رویکرد جدید شورا این است که به سمت جذب سرمایه گذاران بومی و محلی و دارای صلاحیت برویم. استان فارس یکی از ثروتمند ترین استان های کشور است که متاسفانه مدیریت سرمایه در آن وجود ندارد. یکی از راه ها این بود که شهرداری اوراق مشارکت برای ساخت و بهره برداری از این پروژه ها به فروش برساند. بنا بر تحقیقی که بنده انجام دادم متوجه شدم که خیلی از پروژه هایی که مربوط به سال 90 توسط شهرداری تعریف شده فاقد سرمایه گذار خصوصی بوده چرا که حساسیت ها در این مدت بسیار بالا رفت مبنی بر حضور سرمایه گذار و صلاحیت وی و اینکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و در همین رابطه سخت گیری هایی وضع شده در نتیجه با توجه به شرایط فعلی استقبال چندانی به سرمایه گذاری نمی بینیم. یک راهکار منطقی در این باره همان بحث فروش اوراق مشارکت به صورت مشخص و تعریف شده توسط شهرداری است و دیگر اینکه مردم و اهالی استان فارس را دعوت به سرمایه گذاری کنیم. مثلا هم اکنون اهالی از شهر لار هستند که در سراسر دنیا سرمایه گذاریهای کلان انجام می دهند. چرا از اینها دعوت نشود که در شیراز و در مسیر مشخصی سرمایه گذاری کنند؟ اینها اگر به صورت تعاونی ورود کنند و در جهت برنامه های عمرانی و اجرایی ما سرمایه گذاری کنند قطعا هم نفعش متوجه خودشان می شود هم مردم و هم شهرداری، در همین رابطه شهرداری فعالیت ها و تبلیغاتی را صورت داده است که انشالله به ثمر خواهد نشست.
 
پیرامون سرنوشت نهایی پروژه برج های تجارت جهانی توضیح می فرمایید؟
در این رابطه، جلساتی در کمیسیون ماده پنج انجام شد و پس از بحث و بررسی فراوان تصویب شد که تعداد طبقات این برج مجموعا از چند ده طبقه به هشت طبقه کاهش یابد البته با توجه به فضایی که باید برای پارکینگ و غیره در نظر بگیرد. همچنین اقداماتی در دست است که حریم پیاده رو که متاسفانه به نوعی گرفته شده بود، بازپس گرفته شود لکن الان معضلی که وجود دارد این است که از نظر ما آقای محمد پور به عنوان مالک پروژه غیب شده است! یعنی نه خود پیگیر است و نه کسی را پیگیر این قضیه کرده. لذا قطعا شهرداری و شورای شهر اجازه نخواهند داد که تعداد طبقات بیش از هشت طبقه باشد، آن هم با رعایت مسائل خاص مربوطه از جمله فضای استانداردی که باید به پارکینگ اختصاص دهد و باز پس گیری حریم پیاده رو ولی معضل کنونی توقف و مبهم بودن سرانجام برنامه های مالک این پروژه است.
 
متاسفانه یکی از مسائلی که در کل شهرداری ها به صورت عرف وقانون نانوشته درآمده، بحث فروش تراکم به عنوان درآمد شهری است. شورای شهر آیا درآمد های پایداری را برای شهرداری تعریف کرده است که منجر شود نهایتا طی یک بازه زمانی، شهرداری شیراز از فروش تراکم بی نیاز شود؟
یکی ازراه های کسب درآمد برای شهرداری، تعریف همین پروژه هاست. الان ما به این نتیجه رسیده ایم که شهرداری با فروش تراکم و دریافت عوارض نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و باید به فکر درآمد های پایدار و مطمئن باشد یکی از راه های درآمد پایدار همین بحث مشارکت مردمی در ساخت پروژه هاست. باز هم تاکید می کنم چرا یک سرمایه گذار اماراتی باید برای پروژه بین الحرمین حضور یابد؟خود شهرداری باید پروژه ای تعریف می کرد با مالکیت مردم؛ هم اکنون هدف از پروژه هایی که جدیدا تعریف شده، پر کردن همین خلا ها بوده و مشارکت مردمی در ساخت پروژه های مسکن و تجاری آغاز شده است که انشالله به یک درآمد پایدار برسیم. استان ما مثل اصفهان صنعتی نیست که از بابت مالیات از صنایع بتوانیم درآمد پایدار و مطمئن تعریف کنیم لذا باید دنبال تعریف مشخص مشارکت مردمی باشیم
 
آیا در همین راستا اوراق مشارکت خاصی برای پروژه ای تعریف شده است؟
بله برای یک سری پروژه های عمرانی و مشارکتی تعریف شده است که قرار است در سطح شهر انجام شود
 
گزارش از : عباس کرمی و محمود فریدونی



کد مطلب: 1746

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/1746/اختصاصی-حافظ-نیوز-مصاحبه-خبری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir