بی تردید کمک به هیچ یک از متکدیانی که روزانه در مسیر رفت و آمد خود با آنان مواجه می شویم، موجبات رضایت خداوندی نیست! خصوصا متکدیانی که به صورت حرفه ای به این شغل روی آورده اند.
امروزه در جوامع مختلف خصوصا جوامع شهری و به خصوص کلان شهرها، روزانه با تعداد زیادی از متکدیان برخورد می کنیم که بعضا با ظاهری متفاوت، ادبیاتی متفاوت و رفتاری متفاوت، طلب کمک می کنند و بعضا هم به دلیل حرفه ای بودن، در دریافت کمک موفق هستند.
اکنون مدتهاست شیوه های تکدی گری همراه با توسعه جوامع بشری، پیشرفت کرده و دگرگون شده است، شیوه های قدیمی اگرچه هنوز کارآمد بوده و تاثیرگذار است و از سوی متکدیانی استفاده می شود اما آرام آرام منسوخ می شود و متکدیان مدام به دنبال یافتن راه هایی نو برای بازی با احساسات افراد هستند.
کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند، متکدیانی در کسب درآمد موفق هستند که بهتر بتوانند عواطف انسانی افراد را تحریک کنند و شاید همین موضوع، نه به واسطه داشتن دانش، بلکه به واسطه تجربه، بسیاری از متکدیان را وادار می کرد به شیوه هایی مانند تظاهر به بیماری، آسیب رساندن به اعضای بدن، بازی در نقش های کر، لال، ژنده پوشی، معلولیت جسمی و روانی و ... تمسک جویند.
اما امروزه در سطح شهرها با بسیاری افراد مواجه می شویم که شیوه هایی دیگر از تکدی گری را پیشه کرده اند، شیوه هایی که گاه مقابله کنندگان با متکدیان را به لحاظ حقوقی، دست و پا می بندد! مثل دختر یا پسربچه ای که ترازویی را مقابل خود گذاشته و با گشودن کتاب و دفتر تظاهر به نوشتن مشق در سرما و گرما می کند! حال آنکه اگر در طول روز این فرد را زیر نظر بگیریم، در ساعتهای مختلف، در نقاطی متفاوت این بساط را پهن کرده و به نوعی غیر مستقیم و بدون دیالوگ با عواطف مردم بازی می کند.
بغل کردن کودک، همراه داشتن زن و کودک، بیان اینکه مسافری درراه مانده است یا فروختن جوراب، لباس زیر، لیف و کیسه حمام و .... حتی تظاهر به بافتن لیف و .. توسط زنان خصوصا زنان پا به سن گذاشته.
به گزارش ایسنا، اگر امکانی فراهم می شد که تمام شهروندان یک شهر را به محل جمع آوری متکدیان برده و به شکل مستقیم با آنان مواجه کنند، متوجه می شدیم که کمک به افرادی که به عنوان متکدی در شهر پرسه می زنند و بعضا نقطه ای را به عنوان محل کسب اختیار کرده و به شدت هم از آن مراقبت می کنند که دیگران به محدوده آنان وارد نشوند، آنوقت میزان کمکهای مردم به این گروه افراد کمتر می شد.
مسئول اردوگاه هدايت شهرستان شيراز گفت: متکدیان حرفه ای گاه روزانه درآمدی تا دویست هزار تومان هم کسب می کنند اما معمولا درآمدهای آنان در مسیرهایی مانند تامین مواد مخدر و ... هزینه می شود.
عليرضا ذاكرعباسعلي با تصریح اینکه کمک کردن به متکدیان، پاسخگویی به عواطف تحریک شده انسانی است، گفت: باید تلاش کنیم با ارتقا آگاهی های مردم، زمینه ای را فراهم کنیم تا هیچ کس به متکدیان کمک مالی نکند.
وی دستیابی به این مهم را اصلی ترین عامل کمک کننده برای جمع آوری متکدیان از سطح جامعه ارزیابی و خاطرنشان کرد: متکدیان جز ترویچ اباهه گری، مشکلات اخلاقی، اعتیاد و ... حتی بزه هایی مانند سرقت، هیچ نفعی به حال جامعه ندارند.
این کارشناس با تاکید براینکه میزان فقر یا غنای یک جامعه را نمی توان براساس تعداد متکدیان آن جامعه ارزیابی کرد، گفت: متکدیان حرفه ای، شغلشان تکدی گری است، افراد آبرومند در عین نداری، آنقدر شرافت و عزت نفس دارند که گدایی نکنند.
ذاكرعباسعلي گفت: امروز جامعه هزینه های زیادی برای مقابله با تکدی گری پرداخت می کند، هزینه های جمع آوری و ساماندهی، معمولا از محل درآمد شهرداریها تامین و پرداخت می شود و به نوعی از جیب مردم می رود.
روانشناسان اعتقاد دارند که متکدیان عموما انسانهایی دارای توان بازیگری بالا بوده و معمولا قادر به تحریک عواطف انسانی هستند.
این گروه معتقدند که تکدی گری بعد از مدتی برای فرد به یک عادت رفتاری تبدیل شده و سهولت دستیابی به پول، آنان را وادار به ادامه کار می کند، به نحوی که گاه برای گرفتن این عادت باید تلاش های علمی و روانشناسانه در مدت زمان طولانی را ملاک عمل قرار داد.
به گزارش ایسنا، امروزه دیگر کمتر در شهرها افرادی را می بینیم که در گوشه ای با دست و پای کج، زخمی، تظاهر به ناتوانی و معلولیت عقلی و جسمی و ... تکدی کنند، امروزه متکدیانی می بینیم که بعضا ظاهری آراسته داشته و ادبیاتی مودبانه را به کار می گیرند.
ذاكرعباسعلي با استفاده از تجربه خود در مواجهه با متکدیان مختلف، می گوید: اکثر متکدیان معتاد هستند و به خوبی از وضعیت شهرهای مختلف ایران آگاهی داشته و در فصول مختلف، به شهرهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی، هجرت می کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: شیراز در سه ماهه زمستان کمتر شاهد حضور متکدیان مهاجر است، معمولان متکدیانی که در این فصل در شهر دیده می شوند، یا در شیراز سکونت دارند یا فارسی هستند، اما در طول سال متکدیانی از سایر استانها و حتی کشورهای همجوار در این شهر به دنبال کسب درآمدهای آسان، عواطف انسان ها را به بازی می گیرند.
به گزارش ایسنا، در کنار تکدی گری مشاغلی نیز به وجود آمده است، مشاغلی نظیر اجاره کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست، خرده فروشی مواد مخدر، ایجاد پوشش برای سرقت و ... حتی فریب دختران و پسران فراری و تشکیل باندها و گروه های خلاف.
ذاكرعباسعلي می گوید: براساس قانون نمی توانیم با کسانیکه اقدام به فروش کالا به صورت دست فروشانی دوره گرد، در سطح خیابانها و معابر می کنند، برخورد کنیم، این افراد باید از سوی سد معبر جمع آوری و ساماندهی شوند.
به گزارش ایسنا، بسیاری از متکدیان از این ویژگی قانون به خوبی آگاه هستند و با استفاده از همین ابزار به تکدی گری اقدام می کنند، فروش کالاهای ارزان قیمت در ظاهر و تکدی گری در باطن.
جست و جو در میان اخبار ما را به رخ دادهایی رهنمون می کند که سرمنشا آنها تکدی گری است، سرقت از منازل، اتومبیلها، قاچاق خرده مواد مخدر، تهیه و توزیع فیلمها و موسیقی های مبتذل و خلاف قانون و ...
شیراز به عنوان یک شهر با ویژگی های گسترده گردشگری، نقطه ای زائرپذیر، بیمارپذیر، توریست پذیر و جذاب برای متکدیان است.
به گزارش ایسنا، کارشناسان اعتقاد دارند که حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرهایی نظیر شیراز یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد متکدیان است.
ذاكرعباسعلي البته مدعی است که طي ماههای اخير و با توجه به حساسيتهاي ايجاد شده توسط مسئولان ارشد استان فارس، شاهد تحولات خوبي در جمعآوري و ساماندهي متكديان و معتادان خياباني هستيم.
وي از همكاري مطلوب دستگاههاي مرتبط و مسئول در اين زمينه خبر داد و گفت: طي يكماه اخير تمام دستگاهها به وظيفه قانوني خود در معرفي يك نماينده تامالاختيار، عمل كردهاند و اين نويد يك هماهنگي و همدلي براي رفع مشكل متكديان را ميدهد.
ذاكرعباسعلي با يادآوري اينكه دو مجتمع درمان اجباري براي معتادان خياباني در شيراز ايجاد ميشود، گفت: پيشبيني ميكنيم كه طي ماههاي آتي و به واسطه هماهنگيها و همكاريهاي ايجاد شده، شاهد راهاندازي اين اردوگاهها و اقداماتي مناسب و تاثيرگذار در اين بخش باشيم.
وي با تصريح اينكه مجتمع اردوگاهي هدايت تنها وظيفه جمعآوري و ساماندهي در راهماندگان، متكديان معتاد و مجرم و كارتنخوابها و بيخانمانها را دارد، گفت: بهدنبال ايجاد يك گرمخانه مناسب براي اسكان موقت بيخانمانها و كارتن خوابهايي كه اعتياد ندارند هستيم.
به گزارش ایسنا، تكديگري طبق مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامي، جرم محسوب ميشود و متكدي مجرم است، اما اینکه این مجرمان تا چه حد از بیم برخوردهای قانونی، تکدیگری را کنار بگذارند، جای سئوال دارد؟
کارشناسان اعتقاد دارند برای مقابله با تکدی گری به عنوان یک معضل اجتماعی، نیازمند انجام اقدامات کارشناسی شده، استفاده از تجارب دیگران و یافتن ریشه های اصلی گرایش به آن هستیم تا با قطع ریشه ها، با آن مقابله کنیم اگرنه موضوع جمع آوری و ساماندهی متکدیان بارها و بارها از سوی مسئولان عنوان شده و هر بار هم تاکید بر جدی بودن کار، یکی از ویژگی ها، بوده است.
کاوش در آرشیو اخبار سالهای دور و نزدیک گذشته نشان میدهد که این برخوردهای فیزیکی و قهری تا چه میزان در کاهش تکدی گری به صورت مداوم، تاثیر داشته و دارد.
شاید و حتما بهترین راه مقابله با تکدی گری، ارتقا فرهنگ و دانش و آگاهی مردم باشد، اینکه بدانیم و اطمینان داشته باشیم با دادن پول و کمک به متکدیان، ما نیز در توسعه اعتیاد، ریشه دواندن فساد و تباهی و افزایش تمایل به تکدی گری و تحمیل هزینه های سنگین این معضل به جامعه، سهیم خواهیم بود.
بنابراین باید به شهروندان با صدایی رسا بگوییم، کمکهایی که متکدیان می کنیم، کمک در راه خدا و صدقه محسوب نخواهد شد، حتی ممکن است روزی کسانی از ما در قبال این اقدام به ظاهر انسانی، سئوال کنند!!!
منبع: ایسنا