رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شیراز: احداث سریع مترو در گرو استفاده از توان بخش خصوصی است/ تامین اعتبار شرط راه اندازی فاز یک خط اول مترو شیراز است

12 دی 1391 ساعت 14:43



رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز گفت: به کارگیری توانمندیهای بخش خصوصی تنها راه حل تسریع در احداث خطوط متروی شیراز است.





احمد رضا نقیب زاده تاخیر در بهره برداری خط یک متروی شیراز را ناشی از وابستگی منابع مالی پروژه به بودجه های دولتی و شهرداری دانست.



او با بیان اینکه علی رغم پیگیریها برای راه اندازی فاز یک از خط یک در سال آینده، این موضوع منوط به تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه ها و عملیات اجرایی باقیمانده است، افزود: عملی نشدن وعده بهره مندی از امکانات مترو در حمل و نقل درون شهری، افزایش هزینه احداث با توجه به تورم و تداوم مشکلات شهری از جمله پیامدهای دوره تاخیر ایجاد شده است.



این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: با توجه به تجربه احداث خط یک و شروع عملیات اجرایی خطوط دو و سه با اتکا به منابع دولتی و شهرداری به صرفه و صلاح شهر نیست و در شرایطی که تقاضای سرمایه گذاری در این پروژه ها وجود دارد باید ضمن احیای پتانسیلهای اقتصادی ناشی از احداث مترو توانمندیهای بخشهای غیر دولتی در اجرای این پروژه ها به کار گرفته شود و منابع دولت و شهرداری در حمایت از آنها استفاده شود.




نقیب زاده ادامه داد: سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل برون شهری و احداث آزادراه شیراز اصفهان در استان تجربه موفقی است که باید برای شهر شیراز به کار گرفته شود و قطعا عدم تصمیم گیری قاطع در این زمینه علاوه بر بروز ضررهای روزافزون ناشی از بلااستفاده ماندن دستگاه های TBM شهرداری، تداوم مشکلات حمل و نقل عمومی را به دنبال خواهد داشت.



وی عنوان کرد: از شهردار شیراز و سازمان قطار شهری انتظار می رود هرچه سریعتر خطوط دو و سه مترو را با مشارکت منابع مالی اجرایی کنند

این در حالی است که پیش از این مدیر عامل اسبق سازمان قطار شهری شیراز از افتتاح فاز یک متروی این کلانشهر در بهمن ماه سال جاری خبر داده بود. فرج الله رجبی در آخرین روزهای کاری خود در سازمان قطار شهری شیراز در جلسه هماهنگی طرح "مهر ماندگار"، گفت: قطار شهری شیراز از جمله پروژه های مهم قطار شهری در کشور به حساب می آید که برای افتتاح در سال جاری آماده است. تنها پروژه قطار شهری کشور که با چنین وسعت و پیشرفتی توان افتتاح فاز یک آن در سال جاری وجود دارد قطار شهری شیراز است که این موقعیت نشان از حرکت مناسب پروژه قطار شهری شیراز است. مدیر عامل سابق سازمان قطار شهری شیراز با اشاره به اینکه بحث خرید واگن در دستور کار قرار دارد، یادآور شده بود: در انتظار پاسخ کشور چین برای خرید واگن از این کشور هستیم که اگر جوابی حاصل نشد خرید واگن از روتردام انجام خواهد شد. اولویت اول ما خرید واگن از کشور چین است زیرا بنا به دلایلی مراودات مالی با این کشور راحت تر انجام می شود ولی در غیر این صورت پروژه را معطل نخواهیم کرد و تا آبان ماه از روتردام واگنها را خریداری می کنیم. در بخش تجهیزات فاز اول قطار شهری تا پایان آبان ماه بسته می شود اما پس از انجام تستهای مختلف و آزمایش از بهمن ماه فاز یک قابل استفاده می شود. در سال 90 حدود 81 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و حدود 12 میلیارد تومان نیز شهرداری شیراز کمک کرد.
حال باید دید وعده های چندین و چند باره مسئولان امر در بهره برداری از خط یک مترو شیراز و تعویق تاریخ بهره برداری از آن، تا چند وقت دیگر به تعویق خواهد افتاد و شهروندان شیرازی عملا تا چه زمانی باید به انتظار افتتاح آن بنشینند؟
منبع: ایسنا - مهر



کد مطلب: 1686

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/1686/رییس-کمیسیون-حمل-نقل-شورای-شیراز-احداث-سریع-مترو-گرو-استفاده-توان-بخش-خصوصی-تامین-اعتبار-شرط-راه-اندازی-فاز-یک-خط-اول

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir