وی در ادامه افزود: این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، ۹۳ میلیون دستگاه خودرو در جهان ساخته شده است و سهم ایران از این میزان تولید، تنها یک میلیون دستگاه خودرو است. این آمار نشاندهنده این است که خودروسازی ایران نمیتواند در سطح جهانی اثرگذار و بازیگر باشد.
صحبت های معاون وزیر صنعت نشانگر آن است که تولیدات خودروسازان بزرگ کشور در سال 96 افزایش پیدا خواهد کرد اما تجربه تلخ گذشته نشان میدهد که هر گاه کمیت تولید شرکت های خودروساز داخلی بالا رفته، کیفیت محصولات تولیدی آب رفته است و از طرف دیگر بر اساس هدف گذاری های گذشته، ما باید در حال حاضر تولید خودرویمان به بیش از 2 میلیون دستگاه در سال می رسید و رسیدن به آمار یک ونیم میلیون خودرو نمی تواند یک موفقیت برای دولت به حساب بیاید بلکه نشانگر افت شاخص های صنعتی و گسترش رکود در این حوزه در چند سال اخیر است.
معاون وزیر صنعت همچنین به مردم قول داد که در سال پیش رو ،کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی ارتقا یابد اما زمانی که به سراغ خودروسازان می رویم بنظر نمی آید که غول های خودروساز داخلی با شرایط وخیم اقتصادی کنونی بتوانند در حوزه افزایش کیفیت ، اقدام مؤثر و عملی صورت دهند.
در راستای روشن تر شدن زوایای این بحث با علیرضا شجاعی، کارشناس سازمان مدیریت صنعتی و سخنگوی اسبق وزارت صنایع به گفتگو نشسته ایم.
آیا رسیدن به ظرفیت یک و نیم میلیون خودرو در سال ۹۶ رکورد جدیدی محسوب میشود؟
شجاعی: تا جایی که یادم میآید در سال ۱۳۹۰ میزان تولید خودروکشور به ۱۶۰۰ دستگاه در سال رسید و برای کارخانههای خودروسازی ما تا سال ۹۱،تولید 2 میلیون خودرو ظرفیتسازی شد.
افزایش خودروسازی میتواند چه تأثیری در اقتصاد کشور داشته باشد؟
شجاعی : رشد خودروسازی میتواند تأثیرات مثبتی بر اشتغال و تولید داشته و در بسیاری از کشورها این صنعت، صنعت استراتژیک است و در کشورما هم تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد و صنایع پتروشیمی و فولاد هم همینطور است و اگر ما مدیریت شده و هدفمند دست به گسترش صنعت خودروسازی بزنیم ، می توانیم تغییرات شگرفی در رشد اقتصاد و صنعت بگذاریم از این رو نگاه مسئولان صنعت خودرو باید با رویکرد افزایش صادرات باشد تا بتوانند در مسیر رشد وتعالی گام بردارند.
آیا افزایش کمیت خودروها بر کیفیت تولید آنها تأثیری نخواهد داشت؟
شجاعی: کمیت و کیفیت با هم منافاتی ندارند در دنیا بسیاری از کشورها همچون چین با رویکرد کمی - کیفی حرکت میکنند در واقع این دو راهبرد با یک سیاست است و اگرتنها با دید کیفی به تولید نگاه کنید ، اشتباه است دید کمی، تولید را اقتصادی میکند و دید کیفی موجب جذب مشتری در بازار خواهد شد .
آیا میزان تولید خودروهای خودروسازان داخلی با استانداردهای جهانی مطابقت دارد ؟
شجاعی: اگر میزان تولید خودرو سازهای بزرگ کشور را روی هم بگذاریم، اندازه یک کارخانه خودروساز جهانی نیست و یک و نیم میلیون خودرو در سال تازه شروع کار یک خودروساز جهانی است در صورتیکه مقیاس تولید خودرو بالا باشد، میتواند بحث کیفی سازی بیشتر شود و اگر تعداد تولید کاهش پیدا کند هزینه های تولید خودرو نیز بالا میرود و خیلی از بنگاههایی که به مشکل برخورده اند به دلیل این بود که ظرفیت مناسبی برای تولیداتشان در نظر نگرفته و در نتیجه در رقابت با رقبای دیگر شکست خوردند.
در صورت افزایش کمیت خودروهای سایپا و ایران خودرو و کاهش کیفیت محصولات تولیدیشان ،چه اتفاقی بازار رخ می دهد؟
شجاعی: در صورتیکه تعداد خودرو افزایش پیدا کند و کیفیت بالا نرود دوباره اتفاقات دو سال پیش رخ میدهد و خودروها در انبار مانده و باید دولت یارانه بدهد تا محصولات روی دست خودروسازان نماند.
آیا بازار کشور ما توان خرید این تعداد از خودرو را دارد؟
شجاعی: ما در اندازه بازار جزء بیست بازار برتر دنیا هستیم به همین دلیل خیلی از کشورها بعد از برجام به ایران آمدند تا از بازار کشورمان بهرهمند شوند در صورتیکه سیاست گذاران حوزه صنعت معدن تجارت برنامه امسال را بر بازار رسانی کالاهای تولید داخلی بگذارند بدین معنی که هلدینگ های بزرگی تشکیل شده و با جذب تولیدات داخلی و حتی خارجی و توزیع آن در بازار داخلی کشور، تحول جدیدی در این حوزه ایجاد کنند.
پیشنهادی شما برای جذب بازار داخلی به سمت خرید خودروی ملی چیست؟
شجاعی: در صورتیکه مثل گذشته به بنگاه های تولیدی وام دهیم، مسئله را حل نمی کند ولی زمانیکه به مردم وام داده شود، تحریک تقاضا شده و محصولات تولیدی به فروش رفته و تولید داخلی را نجات داده ایم و اگر بازار محصولات صنعتی تولید داخل تأمین باشد ، بهطور حتم تولید صنعتی نیز رونق یافته و می توانیم دوباره به روی پا ایستادن تولید کشور امیدوار باشیم.