به بهانه اکران «ماجرای نیمروز» آخرین اثر محمد حسین مهدویان؛

هنگامی که «یک مرد» آبروی سینمای ایران می شود/ تماشای این فیلم را از دست ندهید

14 فروردين 1396 ساعت 10:50

می گفتند دیگر تمام شد و از دو سه نفر باقیمانده از نسل حاتمی کیاها که بگذریم، مجددا سینما خواهد بود و همان گفتمان غالب همیشگی اش که یکی به نعل اپوزسیون می زند و یکی به میخ روشنفکری!


حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی می گفتند دیگر تمام شد! اصلا جای انقلابی ها در سینما و بر پرده نقره ای آن نیست. آن ها هم که دم از انقلاب زدند و آثاری خلق کردند، مثل مخملباف خیلی زود فهمیدند راهشان اشتباه است و رفتند و دیگر به این مسیر باز نگشتند.
ته قصه اما دو سه نفر می مانند مثل ابراهیم حاتمی کیا که آن ها هم مرتبا گفتمانشان را در فیلم هایی که می سازند تکرار می کنند و البته همان ها هم دیگر تکرار پذیر نیستند.
هنوز هم می گویند از دو سه نفر باقیمانده از نسل حاتمی کیاها که بگذریم، مجددا سینما خواهد بود و همان گفتمان غالب همیشگی اش که یکی به نعل اپوزسیون می زند و یکی به میخ روشنفکری!
و با خیلی چیزها در این کشور سر سازگار ندارد اما خب! ملاحظه می کند.
اما این روزها، سینمای ملی ما با پدیده هاو به عبارت صحیح تر با رویش های جدیدی مواجه است.
از نرگس آبیار و فیلم های ارزشمندش چون ”شیار 143“ و ”نفس“ که بگذریم، به پسرک پر شر و شور حاج کاظم  در آژانس شیشه ای می رسیم؛ بهروز شعیبی که حالا دیگر یکی از مردهای سینمای ایران است و با پرده نشینش در تلویزیون و سیانور در سینما خوش درخشید و حالا نوبت محمد حسین مهدویان است.
پدیده ای عجیب در سینمای ملی ما که سال گذشته با ”ایستاده در غبار“ نشان داد هنوز هم می شود فیلم ارزشی ساخت که هم خوش ساخت باشد و هم فاخر، هم جایزه ببرد و هم خوب بفروشد.
و حالا نوبت ماجرای نیمروز محمد حسین مهدویان بر روی پرده های نقره ای سینماست.
بسیاری، ”ایستاده در غبار“ را تنها یک اتفاق احتمالا غیر قابل تکرار می دانستند اما مهدویان با ”ماجرای نیمروز“ نشان داد نه فیلمش، بلکه خودش یک اتفاق احتمالا غیر قابل تکرار است.
این مهم نیست که این روزها فیلم های روحوضی برای اکران به فیلم هایی چون ماجرای نیمروز ترجیح دارند، بلکه مهم این است امثال این فیلم با همان اندک سالن هایی که در اختیار دارند هم خوب می فروشند و حالا این فیلم به مرز 2 میلیارد تومان فروش نزدیک می شود.

ماجرای یک فرقه
ماجرای نیمروز یک اثر باشکوه است. نه به خاطر کارگردانی منحصربه فردش و نه به خاطر مستندنمایی یک داستان حادثه‌ای. ماجرای نیمروز به این دلیل فیلم بزرگی است که ما را به عنوان مخاطب سینما به جور دیگر دیدن دعوت می‌کند.
مهدویان داستان حساس و تاریخی‌اش را چنان نفس‌گیر و با حوصله روایت می‌کند که این داستان‌های بارها شنیده شده را با اشتیاق می‌بلعیم. مهدویان تمام این پازل را با چنان شکوه و دقتی کنار هم می‌چیند که نمی‌توان جور دیگری تصورش کرد. مهدویان به خوبی می‌داند از فرم چگونه استفاده کند تا تماشاگر را روی صندلی میخکوب نماید. نماهای فیلم که انگار یک‌سری نمای گزارشی بی‌کیفیت هستند نه تنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی می‌کند بلکه به فیلم چنان التهاب فزاینده‌ای می‌بخشد که در سینمای ایران بی‌سابقه است.
مهدویان به خوبی فهمیده برای روایت تاریخ نباید رمانتیک بود. تاریخ یک روایت واقعی است. نباید با تاریخ و روایت آن عاطفی برخورد کرد. مهدویان قبل از اینکه یک مورخ باشد یک راوی است. او سعی می‌کند آن دوران ملتهب را با چنان دقت نظری روایت کند که ما آن را با تمام وجود حس کنیم.  روزهایی که منافقین در سطح شهرها ترورهای کور به راه انداخته بودند و کودک و جوان و پیر هم برایشان تفاوت نداشت؛ ماجرای نیمروز ماجرای واقعی  امنیتی های دیروز است و نفوذی هایی که در بین آنها بود؛ داستانی که برای قدیمی تر ها یک نوستالوژی و برای نسل امروز یک کلاس درس بسیار مهیج است. و این داستان به قدری پرکشش و مهیج و معماگونه ساخته شده که مخاطب از بابت پولی که بابت آن پرداخت می کند ابدا پشیمان نمی شود و در سوی دیگر، تعجب نمی کنیم اگر ماجرای نیمروز با همین اندک سالن هایی که در اختیار دارد میلیاردی بفروشد.
نویسنده: امین رشیدی


کد مطلب: 16647

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16647/هنگامی-یک-مرد-آبروی-سینمای-ایران-می-شود-تماشای-این-فیلم-دست-ندهید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir