به بهانه ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی؛

روزِ بهشتی!

12 فروردين 1396 ساعت 17:56

ممکن است روزی مدل ریاست جمهوری پیش برنده مردم‌سالاری دینی در کشور باشد و روز دیگر، مدل پارلمانی در برگیرنده بیشترین حد از مطالبات مردم باشد...


به گزارش "حافظ نیوز"،امروز 12_فروردین سالروز رفراندوم جمهوری اسلامی‌ست. روزی که نوع مدل حاکمیتی در کشور ما به مدد تلاش‌‌های فردی چون شهید_بهشتی، تبیین و پایه ریزی شد و بی‌راه نیست اگر ۱۲ فروردین را روزِ_بهشتی بنامیم.
اما جمهوری اسلامی که قریب 4 دهه است در فضای آن تنفس می‌کنیم چیست؟ و قرار بوده چه باشد؟
شهید بهشتی می‌گوید: "این نظامی که به اسم جمهوری اسلامی مستقر می‌شود، با هیچ مدل حکومتی در دنیا قابل تطبیق نیست و یک مدل منحصر به فرد است ... "
در این مدل نظری، شهید بهشتی معتقد است شکل مدیریت جامعه به طور دقیق و مشخص، پیشنهاد نشده است و در هر زمان و مکان و متناسب با شرایط مختلف، می‌تواند اشکال مختلف داشته باشد. شهید بهشتی معتقد است جمهوری اسلامی یک ظرف است که محتوای آن، همان گفتمان انقلاب اسلامی است که بر بستر آرا و نظر عمومی مردم، ساز و کارهای حاکمیتی را برمی گزیند و به پیش می رود.
حال سوالی که پیش می آید این است که آیا ممکن است این ظرف تغییر شکل دهد و از نوعی به نوع دیگر درآید؟
پاسخ شهید بهشتی به این پرسش مثبت است. جمهوری اسلامی مدل حاکمیتی است بر مبنای ریاست جمهوری که ممکن است سالها بعد، به اقسام دیگری از مدل ها تغییر کند. ممکن است روزی مدل ریاست جمهوری پیش برنده مردم_سالاری_دینی در کشور باشد و روز دیگر، مدل پارلمانی در برگیرنده بیشترین حد از مطالبات مردم باشد.

با این حال، شهید بهشتی معتقد است، مدل حاکمیت هرچه که هست، باید اصول عقیدتی اسلام، کتاب و سنت در آن لحاظ شده باشد و نیز تعیینی و تحمیلی نباشد و مردم همواره در آن حرف_آخر را بزنند و در انتها، تصریح می‌کند هر فرد در جامعه ما، باید به آنچه در پیرامونش می‌گذرد با دقت بنگرد و اگر چیزی به نظرش می‌رسد بگوید، افشاگری کند، تذکر بدهد و برای اجرا به مقامات مسئول اطلاع بدهد.
وی البته این نظارت را از دخالت تفکیک می‌کند و حیطه نظارت عمومی را اطلاع دادن به مسئول مربوطه می‌داند و قائل به این است که اگر در جامعه‌ای عادت شد که اگر کسی کار را انجام نمی‌دهد 15-10 نفر به او بگویند چرا کارت را خوب انجام نمی‌دهی، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

نویسنده: محمدهادی صفایی


کد مطلب: 16642

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16642/روز-بهشتی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir