تاملی بر تبعات فرهنگی و اجتماعی سیستم بانکداری کشور؛

از مردمی که سفره شان به رِبا آلوده می شود چه انتظاری می توان داشت؟

9 اسفند 1395 ساعت 13:40

تعارف ندارد ربا جنگ با خداست و جامعه ای که به ورطه رباخواری افتاد محکوم به زوال و نابودی است و مردمی که سفره شان به مال حرام رباآلود آغشته شد هیچ گاه رنگ و بوی آرامش و رفاه را نخواهند دید.


به گزارش "حافظ نیوز"،تعارف ندارد! باید قبول کنیم رباخواری جنگ با خداست و خدا خود گفته با کسی که رِباخواری کند به‌سختی برخورد می‌کند و چنین شخصی باید خدا را دشمن خود بداند. حال نگاهی به سیستم اقتصادی و بانکداری کشورمان بیندازیم. کدام مرجع تقلید یا حتی کارشناس خبره اقتصادی که حتی در غرب درس‌خوانده حاضر است از این سیستم معیوب بانکداری آلوده به ربا حمایت کند؟
در سالهای نه چندان دور، در شیراز شرکتهای بزرگ پیمانکاری نظیر فارس تکاب وجود داشتند که به دلیل تحریمهای وضع شده غرب و رکود فراگیر در عرصه عمرانی در کشور، با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که در ادامه، ناچارا مجبور شدند از بانک ها مبلغی را وام بگیرند.
در ادامه، با عدم توانمندی این موسسات در پرداخت به موقع بازپرداخت ها، بهره های بانکی به صورت پلکانی افزایش یافت و جریمه دیرکرد پرداخت قسط بانک و چند نوع جریمه دیگر نیز شامل حال این قبیل شرکت ها شد تا نهایتا این شرکت ها و بنگاه های تولیدی به نقطه ای برسند که هرگز قادر به تصفیه وام خود با بانک نباشند!
به عنوان مثال، یک شرکت عمرانی و پیمانکاری 5 میلیارد تومان از یکی از بانک ها وام گرفته و در ازای این وام، تا امروز بیش از 10 میلیارد تومان به بانک بازپرداخت قسط داشته اما هنوز بدهکار است و باید قریب ده میلیارد تومان دیگر بابت جریمه و ... بپردازد!
تازه این در صورتی است که در همین روزها این بدهی پرداخت شود درغیر این صورت این بدهی همچنان افزایش میابد تا جایی که بانک به عنوان شاکی، اموال شرکت را توقیف و درِ بنگاه تولیدی ای که معیشت صدها خانواده به آن گره خورده است را به راحتی آب خوردن تخته می کند!
این قصه پرغصه و تلخ ”فارس تکاب ها“ در استان فارس است که این روزها بسیاری از این دست را می توان در گوشه و کنار شهرک های صنعتی استان پیدا کرد و افسوس خورد بر روزهایی که این قبیل شرکت ها بیش از 700 نفر پرسنل داشتند و در کشور، سری بین سرها بودند!
باز هم بازمی گردیم به ابتدای بحث؛ تعارف ندارد ربا جنگ با خداست و جامعه ای که به ورطه رباخواری افتاد محکوم به زوال و نابودی است و مردمی که سفره شان به مال حرام رباآلود آغشته شد هیچ گاه رنگ و بوی آرامش و رفاه را نخواهند دید.
اینکه مراجع معظم تقلید اظهار ناراحتی کنند و با صدور فتواهایی، اخذ جریمه دیرکرد بانکی را حرام اعلام کنند و یا حتی بگویند مردم پولهای خود را از بانک ها خارج و به سمت تولید هدایت کنند کفایت نمی کند.
باید یک بار برای همیشه طرحی نو درانداخت و این سیستم پر از اشکال را از شالوده درست کرد؛ هرچند یک دهه یا بیشتر به طول بیانجامد.
و در غیر این صورت، در سالهای نه چندان دور شاهد برپایی امپراتوری های بزرگ بانکی در کشور خواهیم بود که تمام بنگاه های اقتصادی و تولیدی را به ورشکستگی و یا وابستگی خواهند کشاند.                                          

نویسنده: هادی صفایی


کد مطلب: 16520

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16520/مردمی-سفره-شان-ر-با-آلوده-می-شود-انتظاری-توان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir