به بهانه مناظره اخیر حسین الله کرم و صادق زیباکلام در دانشگاه شیراز؛

هنگامی که چپ و راست از عدم استقلال رسانه ها می نالند!

26 بهمن 1395 ساعت 9:49

مناظره این بار الله کرم و زیباکلام هم دیدنی و جالب توجه بود، به خصوص آنکه بحث به استقلال و عدالت رسانه ای موجود در کشور کشیده شد و هر دو چهره این مراسم، سخنان قابل تاملی بیان کردند.


به گزارش "حافظ نیوز"،در روزهای اخیر، دانشگاه شیراز میزبان صادق زیباکلام و حسین الله کرم بود. دو چهره شناخته شده عرصه سیاسی کشور که به عنوان دو قطب سیاسی مطرح در فضای جامعه نیز شناخته می شوند و طی سالهای اخیر، مناظرات به یادماندنی بین آنها در گرفته است. مناظره این بار الله کرم و زیباکلام هم دیدنی و جالب توجه بود، به خصوص آنکه بحث به استقلال و عدالت رسانه ای موجود در کشور کشیده شد و هر دو چهره این مراسم، سخنان قابل تاملی بیان کردند.
الله کرم در بخشی از این مناظره با اشاره به اینکه در ایران با یک ساختار نامتوازن رسانه‌ای روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: با توجه به سیاه‌نمایی‌های پی‌درپی رسانه‌های معاند علیه نظام و تلاش آن‌ها برای از بین بردن هویت انسان‌ها و تغییر سبک زندگی در ایران، تأکید کردن رسانه ملی بر نکات قوت و تبلیغ در خصوص آن هیچ اشکالی ندارد و دوستان ما اجازه دهند که رسانه ملی در این زمینه قوی عمل کند، چراکه بر امنیت داخلی ما اثرگذار است.
این فعال سیاسی در رابطه با اینکه چرا رسانه ملی کاستی‌ها را نشان نمی‌دهد نیز گفت: رسانه ملی به دلیل فشار دولت‌ها قادر به پخش کاستی‌ها و واقعیت‌ها نیست، چراکه بودجه خود را از دولت می‌گیرد، به‌ عنوان‌ مثال در دولت کنونی اگر مشکلات اقتصادی، گور خواب‌ها، بیکاری، ناهنجاری‌ها و ... را نشان دهد، با واکنش دولت مواجه شده، بنابراین مجبور است که این حقایق را از ترس دولت نشان ندهد.
در ادامه زیباکلام در پاسخ به سخنان ا... کرم اظهار داشت: کسانی که به‌نوعی به جمهوری اسلامی وابسته هستند، در اساس چیزی به نام رسانه آزاد و مستقل را قبول ندارند، چراکه از مبنا یک نگاه ایدئولوژیک به رسانه دارند و این نگاه حتی به رسانه‌های خارجی نیز تسری پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه تمام آنچه امروز درباره بی‌بی‌سی گفته می‌شود، رژیم شاه نیز در دوران انقلاب همین حرف‌ها را می‌زد، تصریح کرد: محمدرضا پهلوی به‌هیچ‌عنوان انقلاب مردمی ایران را قبول نداشت و برای قیام مردم و انقلاب آن‌ها دلایل خود را داشت؛ به‌عنوان‌مثال می‌گفت از زمانی که به آمریکایی‌ها گفتم قیمت نفت باید واقعی باشد و یا در کودتای 28 مرداد به آمریکایی‌ها نزدیک شدم، انگلیس و آمریکا به‌نوعی درصدد انتقام از من بودند.
این فعال سیاسی افزود: شاه عامل ناآرامی‌ها را در کشور شبکه بی‌بی‌سی می‌دانست که به نظر من از یک جهت نیز درست می‌گفت، چراکه در انقلاب 57 بی‌بی‌سی به‌واسطه خبرنگاری که در ایران داشت، صدای انقلاب شده بود و شاه نیز به دلیل اینکه می‌خواست بگوید من قدرتمندتر از آن هستم که بگویم بی‌بی‌سی مرا شکست می‌دهد، حاضر به اخراج خبرنگار بی‌بی‌سی نشد.
زیباکلام با عنوان اینکه شاه هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که خبرنگار بی‌بی‌سی دارد انقلاب ایران را می‌سازد، اظهار داشت: شاه فقط فکر می‌کرد که این خبرنگار دارد گزارش می‌نویسد.
وی با تکرار مجدد این حرف که در ایران رسانه مستقل وجود ندارد، گفت: به نظر من سؤال اصلی در رابطه با رسانه باید این باشد که آیا رسانه باید مستقل باشد یا در خدمت حکومت که در اینجا یک مشکل ساختاری وجود دارد. در ادامه این مناظره ا... کرم در پاسخ به زیباکلام اظهار داشت: امام راحل معتقد بودند که رسانه ملی یک دانشگاه است و باید انسان موحد تربیت کند و باید گفت که کار رسانه تنها خبری نیست بلکه شکل دادن هویت انسانی نیز است. وی افزود: به نظر من دولت‌ها اجازه طرح موضوعات چالشی را در رسانه ملی نداده‌اند و همین دولت فعلی با در دست داشتن منابع اجازه این کار را به صدا و سیما نمی‌دهد، یعنی اگر درباره عدالت و اینکه چرا یک عده باید حقوق نجومی بگیرند و ... صدا و سیما حرفی بزند، با واکنش دولت مواجه می‌شود و مقصر این عدم اطلاع‌رسانی دولت بوده است. این فعال سیاسی ادامه داد: اگر بی‌بی‌سی این مشکلات را نشان می‌دهد دلسوز مردم ایران نیست بلکه چون با نظام اسلامی مخالف است این کار را می‌کند اما در ایران دولت‌ها جلوی پخش حقایق را گرفته‌اند.
الله کرم اضافه کرد: امروز عدم توزیع عادلانه ثروت را در مملکت می‌بینیم و اگر رسانه ملی بخواهد این مسئله را نشان دهد با مخالفت دولت روبه‌رو می‌شود و اجازه این کار به هیچ‌کس نمی‌دهند و اینکه زیباکلام این بحث را به ایدئولوژی نسبت داده، به نظر می‌رسد که آدرس اشتباه می‌دهد. وی خطاب به زیباکلام گفت: اینکه شما می‌گویید بی‌بی‌سی در پیروزی انقلاب نقش داشته، به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست چراکه در دوران انقلاب اعلامیه‌های امام را ما پخش می‌کردیم و در جریان همه مسائل بودیم و آن‌ها به دنبال به ریاست رساندن بختیار بودند نه امام که به نظر می‌رسد دانشجویان باید خودشان بروند مطالعه کرده و حقایق را بفهمند.     
در ادامه زیباکلام با حالتی طنزگونه خطاب به الله کرم گفت: امشب یک آدرس صحیح از جانب شما پخش شد و معلوم شد که رسانه ملی زیر نظر دولت است و به نظر می‌رسد آنجاهایی که رسانه ملی خوب عمل نمی‌کند زیر نظر دولت بوده و آنجاهایی که خوب کار کرده و از منافع مردم دفاع می‌کند، ربطی به دولت ندارد که به‌ احتمال‌ زیاد ما دو صدا و سیما داریم و اگر این گفت‌وگو ادامه پیدا کند به‌ احتمال‌ زیاد کشفیات جدیدی نیز به وقوع خواهد پیوست.


تهیه و تنظیم: سیده سعیده موسوی
منبع خبر: فارس


کد مطلب: 16458

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16458/هنگامی-چپ-راست-عدم-استقلال-رسانه-می-نالند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir