درنگی در تاریخ شیراز؛

از پلاسکو تا بَرمشور؛ از قالیباف تا پاک‌فطرت

20 بهمن 1395 ساعت 13:16

واقعیت امر آن است که پلاسکوی شیراز اتفاق افتاد اما بسیاری از رسانه های این شهر، بدون آنکه یقه مسئولی را بگیرند و یا کسی را مواخذه کنند از کنار این حادثه گذشتند و حتی برخی، رپورتاژهای خبری برای پوشش حادثه ”برمشور“ که طی آن 7 مامور آتش نشانی جان خود را از دست دادند، گرفتند.


حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی علیرغم گذشت چند هفته، افکار عمومی همچنان از بابت حادثه غمناک پلاسکو شوک زده و در حزن و اندوه است. تشییع جنازه پیکرهای مطهر شهدای آتش نشان نیز نشان داد مردم تهران و بلکه کشور تا چه حد از بابت وقوع این حادثه متاثر شده اند.
اما حادثه پلاسکو، حادثه ای بود که اگر رسانه ها به آن نمی پرداختند قطعا این ابعاد را پیدا نمی کرد؛ ابعادی که نتیجه آن احتمالا جدی گرفته شدن بحث ایمن سازی ساختمان های بلندمرتبه و قدیمی است که در دستور کار شهرداری ها و وزارتخانه ها و ارگان های مختلف قرار گرفته است و امید می رود پیش از آنکه پلاسکوی دیگری از راه برسد، پیش گیری های مناسبی در این باره صورت بگیرد.
بنابراین اگر رسانه ها از کنار این حادثه، بی تفاوت عبور می کردند و هیچ مسئولی را مورد مواخذه قرار نمی دادند و ترجیح می دادند آن را طبیعی و بر اثر بی احتیاطی جلوه دهند، شاید در آینده نزدیک شاهد پلاسکوهای بزرگتری بودیم گرچه هم اکنون نیز احتمال آن منتفی نشده است.
اما نوع رفتار قالیباف شهردار تهران نیز در این ماجرا قابل تامل است. فارغ از اینکه آیا او پس از اخطارهای مکرر در سالهای گذشته، وظیفه ای در بستن و پلمب کردن ساختمان پلاسکو داشته یا نداشته، حضور میدانی او و بسیج همه امکانات و شفاف و صادقانه سخن گفتن با مردم ازجمله ویژگی هایی است که در این ایام، قالیباف با آنها شناخته شد.
اما اگر حادثه پلاسکو در شیراز اتفاق بیفتد چه ابعادی خواهد داشت و آیا اصلا امکان اتفاقی نظیر آنچه که در چهارراه استانبول تهران رخ داد در شیراز هست؟
واقعیت امر آن است که پلاسکوی شیراز اتفاق افتاد اما بسیاری از رسانه های این شهر، بدون آنکه یقه مسئولی را بگیرند و یا کسی را مواخذه کنند از کنار این حادثه گذشتند و حتی برخی، رپورتاژهای خبری برای پوشش حادثه ”برمشور“ که طی آن 7 مامور آتش نشانی جان خود را از دست دادند، گرفتند.

در واقع، برمشور اتفاق افتاد بدون آنکه علیرضا پاک فطرت شهردار وقت و کنونی شیراز، ذره ای مورد پرسش قرار گیرد که چرا 11 سال سایت برمشور محل دفن زباله های شهری بوده و طی این مدت، هیچ مدیریتی برای کنترل و هدایت شیرابه آن صورت نگرفته است تا از وقوع حوادث اینچنینی جلوگیری شود؟
حادثه برمشور شیراز حادثه ای بود که از سوی رسانه ها تنها برای افکار عمومی مخابره شد و ابهامات و مقصران اصلی و مدیریتی آن، بدون کمترین فشاری از سوی رسانه ها و افکار عمومی به کار خود ادامه دادند و تا امروز، هیچ گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری و پیش گیری از وقوع حوادث مشابه نداده اند.
در اینجا، بار دیگر می توان به نقش رسانه پی برد. اگر رسانه های شیراز در حادثه برمشور، کشف حقیقت و اطلاع رسانی درست به مردم را رسالت خود می دانستند، شاید امروز با شیرازی امن تر مواجه بودیم؛ شیرازی که در آن دغدغه کمتری درخصوص تکرار حوادثی چون برمشور و یا پلاسکو در آن وجود داشت.
نویسنده: هادی صفایی
 
 


کد مطلب: 16424

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16424/پلاسکو-ب-رمشور-قالیباف-پاک-فطرت

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir