در نشست خبری تشریح شد:

گزارش عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم

18 آذر 1395 ساعت 11:43

رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم در نشست خبری، دستاوردها و عملکردهای شش‌ماهه این فراکسیون را تشریح کردند.


به گزارش "حافظ نیوز"،روز گذشته رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم در نشست خبری، دستاوردها و عملکردهای شش‌ماهه این فراکسیون را تشریح کردند. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان، در این نشست خبری با بیان اینکه اساسنامه فراکسیون زنان در مجلس نهم، در اختیار ما قرار نگرفت، گفت: «به‌همین‌دلیل نخستین اقدام پس از تشکیل فراکسیون در دوره جدید، تدوین اساسنامه و انتخاب هیأت‌رئیسه، بود و پس‌ازآن از طریق فعالیت اعضای فراکسیون و با کار جمعی و کمک همه اعضا، پیگیری طرح‌ها و لوایح مربوط به حوزه زنان را آغاز  کردیم». رئيس فراکسیون زنان مجلس دهم با اشاره به نخستین اقدامات فراکسیون برای برقراری ارتباط با صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه زنان براي اولویت‌بندی مشکلات، گفت: «زنان جوان سیاسی مجلس بارقه امیدی برای زنان جوان جامعه هستند؛ به‌هرحال، اعضای فراکسیون زنان از نسل‌های دهه ٦٠ و ٥٠ نسبت به اعضای متولد دهه‌های ٤٠ و ٣٠ در اکثریت هستند». سلحشوری با اشاره به لوایح و طرح‌های پیگیری و تصویب‌شده به‌وسيله فراکسیون زنان، گفت: «تصویب لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص و همچنین تصویب طرح یک‌فوریتی اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، ازجمله اقدامات مؤثر فراکسیون زنان مجلس دهم در شش ماه فعالیت است. تخصیص ٠,٢٥ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل هزارو ٣٠٠ میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی، زنان و جوانان در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه هم از دیگر اقدامات فراکسیون زنان است». او افزود: تسهیل سفر خانم لیموچی(مربی) براي همراهی ورزشکار مربوطه در مسابقات پینگ‌پنگ المپیک ریو و پیگیری وضعیت اعزام، مذاکره براي اعزام تیم ملی بانوان به بازی‌های آسیایی کره‌جنوبی، رایزنی برای حل مشکل تماس برخی از زندانیان زن با فرزندان و خانواده‌شان از دیگر اقدامات فراکسیون زنان است.
سلحشوری اضافه کرد: بررسی و اقدام به تشکیل اتاق فکر حوزه زنان در مرکز پژوهش‌های مجلس، دریافت و بررسی قوانین فضای کسب‌وکار زنان، بررسی قوانین مُخل فضای کسب‌وکار زنان، بررسی چگونگی اجرائی‌کردن قانون بیمه زنان خانه‌دار، انتخاب چهار نفر از زنان برای حضور در مجامع بین‌المللی (APA/IPU)  نیز برخی دیگر از اقدامات فراکسیون در این مدت بوده است. رئيس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حضور چهار زن نماینده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، گفت: تصویب تمام، کمال و مقتدرانه ماده ۳۰ لایحه احکام برنامه ششم توسعه درباره عدالت جنسیتی در کمیسیون تلفیق ازجمله چالش‌های پیش‌روي زنان مجلس بود که خوشبختانه این ماده پرسروصدا کاملا به تصویب رسید؛ البته لازم به توضیح است که ماده ۳۱ پس از تغییرات در احکام لایحه به ماده ۳۰ تغییر عنوان داد. او افزود: کمیسیون برای پیداکردن راه‌حل اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار که ۱۰سال پیش تصویب شد؛ اما به دلیل بار مالی برای دولت تاکنون اجرائی نشده، نیز تلاش‌هایی کرده است؛ همچنین فراکسیون زنان به دنبال تدوین طرحی برای گسترش اشتغال خانگی زنان است تا بانوان بتوانند مجوز کار در منزل دریافت کنند. کار در منزل علاوه بر ایجاد درآمد برای بانوان به حفظ چارچوب خانواده کمک خواهد کرد؛ به‌همین‌دلیل طرح فوق پس از انجام بررسی‌های کامل تا شش ماه آینده ارائه می‌شود. سلحشوری با بیان اینکه زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی تصویب بیمه خبرنگاران را پیگیری کردند که این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق در کمیته اجتماعی فرهنگی آن رأی نیاورد.
طیبه سیاووشی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: فراکسیون زنان به ‌دنبال اضافه‌کردن روزی با عنوان روز مبارزه با خشونت علیه زنان در تقویم رسمی کشور است. نایب‌رئيس فراکسیون زنان در مجلس دهم افزود: رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانواده، بیمه زنان خانه‌دار، کم‌کردن سن بازنشستگی بانوان و... نیز در دستور کار کمیسون قرار دارد. فاطمه سعیدی، دیگر عضو فراکسیون زنان از پیگیری برای بالارفتن درصد حضور زنان در پست‌های مدیریتی وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به اینکه ۶۰ درصد کارمندان و معلمان آن را زنان تشکیل می‌دهند و تغییر در شرایط دختران بازمانده از تحصیل به دلیل ازدواج‌های زودهنگام خبر داد. فاطمه ذوالقدر، عضو هیأت‌رئيسه فراکسیون زنان، از پیگیری فراکسیون زنان برای ایجاد شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: زنان و کودکانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند، در صورت تماس با این شماره و توضیح شرایط خود مورد کمک و یاری قرار گرفته و آنها به خانه‌های امنی تا رسیدگی به شرایط‌شان منتقل خواهند شد.
انتهای خبر/111
 


کد مطلب: 15907

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15907/گزارش-عملکرد-فراکسیون-زنان-مجلس-دهم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir