آیا نمایندگان ملت به این سه نفر اعتماد خواهند کرد؟

11 آبان 1395 ساعت 11:27

سیدرضا صالحی امیری رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای وزارت ارشاد و همچنین درباره گزینه پیشنهادی وزارت ورزش مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و نهایتا درخصوص وزارت آموزش و پرورش نیز فخر الدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شد.


به گزارش حافظ نیوز،رئیس جمهور روحانی در روز چهارشنبه 28 مهرماه خانه تکانی در دولت را با عزل و یا پذیرش استعفای جنتی، گودرزی و فانی و تعیین سرپرستان برای سه وزارتخانه ورزش، آموزش و پرورش و ارشاد انجام داد.
البته آنچه در مورد استعفای برخی از وزرا از جمله جنتی و  فانی در رسانه ها آمده، این است که این افراد  استعفا نداده بلکه برکنار شده اند. در این خصوص نامه فانی به روحانی و گلایه های جنتی در روز خداحافظی اش از وزارت ارشاد بر این گمانه زنی می افزاید.
در هر صورت رئیس جمهور علاوه بر اینکه سید نصرا... سجادی و سیدعباس صالحی را سرپرست دو وزارتخانه ورزش و ارشاد گذاشت، سید محمد بطحائی را نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش گذاشت و در نامه های جداگانه از زحمات این سه وزیر قدردانی کرد.
پس از این تغییرات بود که علت این تغییرات به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شد و اینکه آیا امکان تغییر در سایر وزارتخانه نیز وجود دارد. در این باره محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه این تغییرات تصمیم یک شبه نبوده است، عنوان کرد: ”هدف ما از این تغییرات در دولت ترمیم کابینه است.”
وی همچنین پیرامون دلایل کنارگذاشتن فانی، جنتی و گودرزی گفت: درباره وزارت آموزش و پرورش”شاید به نفع آموزش و پرورش و کابینه دولت نباشد که وزیرش برای بار دوم در مجلس استیضاح شود.” دولت درباره وزارت ارشاد نیز به این نتیجه رسید که با تغییر وزیر بهتر و موثرتر می توان عمل کرد.. و اینکه رئیس جمهور مانند یک مربی ورزشی صلاح دید یک نیروی خوبش را از بازی بیرون بکشد که این دلیل بر ناتوانایی او نیست.
در واقع روحانی با این عمل، هم از بار مخالفت مخالفانش در جریان اصولگرا کاست و هم شدت انتقادات دوستان اصلاح طلبش را فروکاهید تا در ماه های منتهی به خرداد 96، تلاش خود برای اصلاح کابینه را به رخ افکار عمومی کشیده باشد و توجه افکار عمومی را نیز از برخی مسایل دیگر به این حوزه معطوف سازد.
پس از اینکه روحانی سرپرستان این سه وزارتخانه را مشخص کرد، موضوعاتی از قبیل وزرای پیشنهادی و زمان معرفی آنان به صدر اخبار رسانه ها نقل مکان کرد. در همین باره نوبخت سخنگوی دولت گفت: اینکه تا چه زمان این سه سرپرست خواهند بود، در فاصله کوتاه وضعیت سرپرست بودن یا حکم نهایی مشخص خواهد شد که سرانجام، مقرر گردید سه شنبه 11 آبان ماه سه وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی گردند.
درباره گزینه های جانشینی این سه وزارتخانه نام افراد زیادی در رسانه ها منعکس شد که نهایتا سیدرضا صالحی امیری رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای وزارت ارشاد و همچنین درباره گزینه پیشنهادی وزارت ورزش مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی  و نهایتا درخصوص وزارت آموزش و پرورش نیز فخر الدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شد.
لازم به ذکر است سلطانی فر که یکی از گزینه های احتمالی وزارت ورزش است؛ یکی از سه وزیر پیشنهادی روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. وی در آن زمان به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده بود اما موفق به کسب رای اعتماد نشد.
درباره سید رضا صالحی امیری نیز که سابقه سرپرستی 70 روزه وزارت ورزش و جوانان را در کارنامه خود دارد؛ از طرف روحانی برای وزارتخانه ورزش و جوانان به مجلس نهم پیشنهاد شد اما وی نیز موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.
فخر الدین احمدی دانش آشتیانی که از وی بعنوان یکی از گزینه های احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش نام برده می شود، پس از استیضاح رضا فرجی دانا، از طرف رئیس جمهور بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شد که وی نیز نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
حال باید دید با توجه به دید منفی در فراکسیون ولایت و غاطبه نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی و چک سفید امضای فراکسیون امید به دولت، در ادامه آیا سه وزیر پیشنهادی خواهند توانست از پارلمان رأی اعتماد کسب کنند و در 7 ماه باقی مانده از دولت یازدهم به کابینه روحانی ملحق شوند؟
در غیر این صورت، دولت به خانه اول خود باز خواهد گشت و این گزاره بیش از پیش به اثبات می رسد که مجلس دهم چندان هم اصلاح طلب نیست! و هنوز می شود رگه های جدی اصولگرایی را در آن به نظاره نشست.
در هر صورت، نباید پیش داوری کرد و باید منتظر بود و دید سرنوشت این سه وزیر پیشنهادی، چگونه در خانه ملت رقم خواهد خورد.
تهیه و تنظیم: سیده سعیده موسوی


کد مطلب: 15549

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15549/آیا-نمایندگان-ملت-این-سه-نفر-اعتماد-خواهند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir