آخرین اخبار از عملیات

العبادی خطاب به سعودی ها: بیدار شوید/ کشورتان مکان مورد علاقه داعش است

27 مهر 1395 ساعت 10:19

نخست‌وزیر عراق سحرگاه دیروز (دوشنبه‌ 26 مهر / 17 اکتبر) آغاز عملیات آزادسازی موصل از گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.


به گزارش حافظ نیوز،حیدر العبادی در سخنانی که از تلویزیون دولتی عراق پخش شد، گفت: سرانجام ساعت صفر فرا رسید و لحظات پیروزی با عزم و اراده و بازوان عراقی‌ها و با توکل به خداوند متعال نزدیک است، لذا آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا را اعلام می‌کنم.

بخشنامه داعش به نيروهاي خود
داعش در بخشنامۀ ویژه‌ای که برای عناصر خود در استان نینوا صادر کرده، از آنها خواسته با هم متحد باشند و در صورتی که ناچار به عقب‌نشینی شدند، بر دیوارها شعارهای تفرقه‌افکن و دشنام به خلفا بنویسند، چرا که این کار در جهت منافع مسلمین است!

«دفتر اطلاع رسانی ولایت نینوا» وابسته به داعش، در بخشنامه ای، دستور العمل های مقابله با عملیات آزادسازی موصل را مشخص کرد. مواردی که در این بخشنامه برای «سربازان خلافت» آمده از این قرار است:

- «صبر و استقامت بر قضا و قدر الهی که در این مورد حکمتی برای مجاهدان است.
- اطاعت از فرمان های ابوبکر البغدادی، خلیفۀ مسلمانان، که طی ساعت های آتی منتشر خواهد شد.
- پایبندی به بخشنامه های اساسی شرعی و جهادی.
- استقامت در پایگاه های نظامی و سوزاندن آن ها در صورت اضطرار و عقب نشینی.
- نوشتن شعارهای رافضی ها (شیعیان) روی دیوارها و دشنام به خلفا. این اقدام جواز شرعی دارد و به مصلحت مسلمانان است.
- اجازه ندادن به خانواده ها برای بیرون آمدن و تاکید بر ماندن آنان در خانه هایشان.
- حمایت از برادران مهاجر، کنار گذاشتن اختلافات و تشکیل صف واحد.

- هماهنگی با کمیته اطلاع رسانی و ارسال تصاویر برای شبکه های همسو.»گفتنی است، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق سحرگاه امروز آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام کرد.
 
العبادی خطاب به سعودی ها: بیدار شوید

نخست وزیر عراق در جلسه ای با سفرای برخی کشورهای همسایه و جهان از دولت های عربی حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان خواست در برابر خطر داعش بیدار شوند، چرا که به گفته وی این کشورها محیط مورد علاقه داعش هستند.

نخست وزیر ترکیه در آخرین اظهاراتش در روز دوشنبه بار دیگر خطاب به عراقی ها این پیام را داد که 'امکان ندارد نیروهای ترکیه در عملیات موصل حضور نیابند'؛ موضوعی که بار دیگر تنش در روابط دو کشور را تشدید کرد.

با اینحال عبدالوهاب الساعدی فرمانده نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم دوشنبه شب به ایرنا گفت، هنوز گزارشی درباره تحرکات احتمالی نیروهای ترکیه در شمال عراق ثبت نشده است. هلگورد حکمت ازفرماندهان پیشمرگه کرد عراقی نیز در همین روز تاکید کرد که بر اساس دستور، هر نیروی غیر عراقی را در شمال عراق هدف قرار خواهیم داد و تنها نیروهای تعیین شده از سوی فرماندهی نیروهای مسلح حق حضور در عملیات موصل را دارند.

حیدرالعبادی دربخش دیگری از اظهاراتش خطاب به رهبران برخی کشورهای منطقه بویژه حاشیه خلیج فارس و عربستان خواست در قبال تهدید و خطر داعش بیدار شوند. وی گفت که این کشورها محیط و مکان مناسب و مورد علاقه داعش هستند.
 
 عملیات موصل متوقف نخواهد شد
فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق با بیان اینکه عملیات تا آزادی کامل موصل متوقف نخواهد شد، درباره حضور نیروهای ترکیه گفت، تاکنون این نیروها هیچ تحرکی نداشته اند و در پایگاه های خود مستقر بوده اند.

سرلشکر عبدالوهاب الساعدی که نیروهایش در عملیات فلوجه بویژه در جنگ خانه به خانه در این شهر نقش مهمی ایفا کردند، دوشنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، گفت عملیات موصل طبق نقشه طراحی شده و بصورت کاملا دقیق پیش می رود و در 24 ساعت اولیه منجر به آزادی مناطق وسیعی از جمله تعداد زیادی روستا شده است.

وی تصریح کرد، حرکت نیروها به سمت سایر مناطق پیش بینی شده در عملیات ادامه دارد که در چارچوب نقشه طراحی شده در حال انجام است. سرلشکر الساعدی در خصوص زمان پایان عملیات و آزادی موصل که درباره آن گمانه زنی های زیادی در روزهای اخیر شده است، گفت که این عملیات نیاز به زمان دارد، اما آنچه ما تاکید می کنیم این است که عملیات تا حصول نتیجه نهایی متوقف نخواهد شد.
 
انهدام کاروان داعش پیش از فرار به رقه
یک منبع محلی در استان نینوای عراق از هدف قرار گرفتن کاروان بزرگ خودروهای داعش در مرز عراق و سوریه خبر داد. این کاروان شامل حدود 30 دستگاه خودرو، حامل تروریست‌های عرب و غیرعرب داعش بود که در حال فرار از موصل و حرکت به سمت رقه در سوریه بودند که مورد هدف جنگنده‌های ارتش عراق قرار گرفتند.

این منبع که خواهان عدم افشای نامش شد، تاکید کرد که روحیه داعشی‌ها در موصل به شدت تخریب شده و آنان دستور گرفته‌اند که به سوی رقه حرکت کنند.
 
روایت آنان که از موصل گریختند
هنّا، زن موصلی: داعش درباره پوشش زنان بسیار سختگیر است و زن‌ها باید از فرق سر تا نوک انگشتان پاهای‌شان را با پوشش‌های مشکی بپوشانند. یک روز از خانه ماندن خسته و کلافه شده بودم زیرا از زمانی که داعش موصل را تصرف کرده بود، از خانه بیرون نرفته بودم. به شوهرم گفتم مرا بیرون ببرد حتی اگر مجبور شوم «خِمار» (لباس داعشی مخصوص زنان) بپوشم. خِمار را پوشیدم اما شوهرم گفت باید نقاب هم بزنم. شوکه شدم. یک لحظه مردد شدم که اصلاً بیرون بروم یا نه اما سرانجام نقاب زدم و با شوهرم به یک رستوران خوب که قبلاً هم مرتب سر می‌زدیم، رفتیم. نشستیم وشوهرم گفت: «دیگر می‌توانی نقابت را‌ برداری چون هیچ داعشی ای اینجا نیست و فقط خانواده‌ها هستند.»

مریم، زن مسیحی و پزشک متخصص زنان و زایمان: پس از سقوط موصل برای حفظ جان فرزندم مجبور شدم به سوی اربیل (استان کردنشین عراق) فرار کنم اما دلم پیش خانه و کتابخانه‌ام مانده بود. به محض رسیدن به اربیل اخبار وحشتناکی شنیدم. داعش خانه‌ام را مصادره و روی در خانه‌ام حرف N (حرف اول کلمه نصرانی، کلمه ای که داعشی‌ها برای مسیحی‌ها به کار می‌برند) چسبانده بود. بلافاصله به دوستانم در موصل زنگ زدم و التماس کردم که کتاب‌هایم را حفظ کنند اما آنها گفتند که داعش تمام کتاب‌هایم را وسط خیابان پرت کرده و از بین برده است.

زاید: بر اساس «قوانین خلافت» کمترین مجازات، شلاق است که برای کارهایی نظیر سیگار کشیدن اعمال می‌شود. سرپیچی‌کنندگان از قانون داعش از ساختمان‌های بلند به پایین پرتاب می‌شوند و همه  مجازات‌های وحشتناک در ملأعام اجرا می‌شود و مردم را وادار می‌کنند که بایستند و ببینند. آنها به این وسیله دست به ارعاب مردم  می زنند. من آدم‌های زیادی را می‌شناسم که توسط اعضای داعش دستگیر و زندانی شدند. برخی از آنها کشته شدند و برخی آزاد شدند. آنهایی که از زندان‌های داعش نجات یافتند داستان‌های هولناکی از شیوه‌های شکنجه زندانیان تعریف می‌کردند.

فؤاد: من زندانی داعش بودم. کسی که مرا شکنجه می‌کرد با یک کابل برق آنقدر مرا شلاق می‌زد تا خسته می‌شد. هنوز جای شلاق‌ها روی کمرم دیده می‌شود. آنها مرا شکنجه روانی هم می‌دادند.
 
محمود: داعش موصل را اشغال کرده بود اما مدارس باز بود و برادر 12 ساله من به مدرسه می‌رفت. ما پیش خود فکر کردیم مدرسه رفتن بهتر از در خانه ماندن است حداقل از درس‌هایش عقب نمی‌ماند. یک روز که به خانه آمدم دیدم برادرم در حال نقاشی کردن پرچم داعش است و یکی از مشهورترین سرودهای داعش را زمزمه می‌کند. دیوانه شدم. بر سرش فریاد کشیدم و گفتم اگر یک بار دیگر پرچم داعش را بکشد یا سرودهای آنها را بخواند با او حرف نخواهم زد و اجازه نمی‌دهم هیچ کدام از دوستانش را ببیند.


کد مطلب: 15466

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15466/العبادی-خطاب-سعودی-بیدار-شوید-کشورتان-مکان-مورد-علاقه-داعش

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir