نماینده ولی‌فقیه در استان فارس:

زکات واقعی بیش از میزان جمع‌آوری شده است

13 مهر 1395 ساعت 15:18

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: حجم زکاتی که در کشور وجود دارد بسیار بیشتر از آن میزانی است که جمع‌آوری و اعلام می‌شود.


به گزارش حافظ نیوز،آیت‌الله اسدالله ایمانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس ستاد احیاء زکات کشور، اظهار داشت: اگر مردم با برکات و فواید معنوی زکات آشنا شوند امکان تحصیل زکات به میزانی بسیار بیشتر از آنچه امروز جمع‌آوری می‌شود، وجود دارد.
وی افزود: امروز اهل خطابه و علما بیشتر به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌پردازند و روایات اهل بیت در مورد فروع و احکامی مانند زکات کمتر مورد توجه است.
ایمانی ادامه داد: لازم است فقها و علما روایات و احادیث در زمینه زکات را با تفسیر و تبیین آن برای مردم بازگو کنند.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: مردم باید اثرات زکات را در عمران و آبادانی و رفع مشکلات منطقه خود ببینند و این امر باعث افزایش اعتماد و تمایل آنان به پرداخت زکات می‌شود.
وی افزود: امروز در روستاها فقرای زیادی وجود دارند که می‌توان از محل زکات به آنان کمک کرد یا برای حل مشکل جوانانِ در سن ازدواج برای آن بهره برد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: اگر زکات به میزان ظرفیت واقعی که دارد مورد توجه قرار می‌گرفت فقر حداقل در روستاهای ما ریشه‌کن می‌شد.
آیت‌الله ایمانی استفاده از ابزار هنر را در تبیین امر زکات دارای اهمیت توصیف و بیان کرد: اسلام برای تمام مسائل اجتماع راهکار پیش‌بینی کرده و تجربه استفاده از نقدینگی در زمان دفاع مقدس بدون استقراض تجربه موفقی بود که استمرار نیافت.
وی متذکر شد: پرداخت و دریافت زکات واجب شرعی است و نامگذاری ستادی به نام احیای زکات چندان وجهی ندارد و باید ستاد اجرای زکات باشد.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید بدانیم که قبل از اینکه بحث احیای زکات باشد، اجرای زکات است و این باید در تمام مراحل مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه خودیاری مستحب و زکات یک عبادت واجب است عنوان کرد: در مقطعی خودیاری مردم به عنوان زکات مدنظر قرار گرفت که به هیچ عنوان این دو از نظر کارکرد و نیت یکسان نیستند.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ابراز داشت: در فقه اهل سنت زکات به تجارت نیز تعلق می‌گیرد و این امکان وجود دارد که با نظارت علمای اهل سنت زکات مردم را برای رفع مشکلات منطقه خودشان مصرف کرد.


کد مطلب: 15368

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15368/زکات-واقعی-بیش-میزان-جمع-آوری-شده

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir