شهر دوباره بوي محرم گرفت

پرچم عزا بر گنبد سومین حرم اهل بیت به اهتزار درآمد

12 مهر 1395 ساعت 10:54

ديشب پرچم عزا بر بلنداي گنبدهاي فيروزه‌اي امامزادگان حرم سوم اهل بيت(ع) به اهتزاز درآمد و ديوارها سياه‌پوش شد و نام حسين(ع)، با درخششي افزون‌تر از گذشته همه‌ شهر را مزين كرد. سياه‌پوشان عزاي حسين(ع) و يارانش باز به كوي و برزن آمدند و سنج و دمام كوفتند.


به گزارش حافظ نیوز،ديشب پرچم عزا بر بلنداي گنبدهاي فيروزه‌اي امامزادگان حرم سوم اهل بيت(ع) به اهتزاز درآمد و ديوارها سياه‌پوش شد و نام حسين(ع)، با درخششي افزون‌تر از گذشته همه‌ شهر را مزين كرد. سياه‌پوشان عزاي حسين(ع) و يارانش باز به كوي و برزن آمدند و سنج و دمام كوفتند.
باز محرم شد و ياد غم زینب ياد لب‌هاي تشنه و اشك‌هاي رقيه ياد مظلوميت علي‌اصغر(ع) و رشادت‌هاي علي‌اكبر(ع)، ياد مردانگي ابوالفضل(ع) و ... به نواي غالب شهر بدل شد. باز محرم شد و دل زهرا شکست، باز محرم شد و از خجلت لب تشنه حسين، كمر آب شكست.
محرم آمد تا بار ديگر همراه با حزن و ماتم واقعه كربلا، به خاطر بياوريم حسين(ع) را، درس‌هاي حسين(ع) را، در خاطر مرور كنيم فلسفه قيامي كه تا امروز و بيش از ده قرن زنده مانده و همواره پويا به مسير تعالي ادامه داده است. باز محرم شد.
محرم را مي‌توان با پرچم‌های کوچک و سیاه‌رنگی که مزین به اسم اباعبدالله(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) كه بر سردر هر دكان و خانه نصب شده است و از پيراهن‌هاي سياه و از صداي نوحه‌اي كه زير علم‌هاي افراشته حسين(ع) بر تكايا و حسينيه‌ها و مساجد و ... پخش مي‌شود همراه شد.
اگرچه ديگر بسياري از رسم‌ها كمرنگ شده و كمتر كسي تربت كربلا به دهان فرزندانش مي‌گذارد. اما هنوز محرم، محرم است و نام حسين(ع) بر عمق قلب هر شيعه‌اي به مهر حك شده است.
 شامگاه يكشنبه و با اهتزاز پرچم سياه بر بلنداي گنبد فيروزه‌اي حضرت احمد‌ابن موسي(ع)، حضرت محمدبن موسي‌(ع)، حضرت سيدعلا‌ءالدين حسين(ع) و حركت دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري سيد و سرور شهيدان، شميم و نواي محرم در شيراز پيچيد و عاشقان و دلباختگان اهل‌بيت(ع) با حضور در تكايا، مساجد، حسينيه‌ها و ... به عزاداري پرداختند.
بازار و كوي و برزن شيراز، با پارچه‌هاي سياه به نشانه عزاداري پوشيده شد و برنامه‌هاي سخنراني و عزاداري در نقاط مختلف، اجرايي شده است.
از شب گذشته پخت نذري‌هاي محرم آغاز شد و هر شب تعداد دیگ‌هایی که به نیت نذر محرم بار گذاشته می‌شود بیشتر و بيشتر خواهد شد و اين نذورات تا پايان ماه صفر ادامه خواهد داشت.
محرم ماه عشق است، ماه عشق‌بازي با حسين(ع) و به گوش جان شنيدن كلام حسين(ع). محرم تنها ماه بر سينه و سر كوفتن و اشك ريختن نيست، ماه شنيدن از حسين و قيام ماندگار اوست. از فلسفه‌اي كه حسين(ع) را به قيام واداشت و دلايلي كه اين قيام را ماندگار كرد.
محرم ماه شيعه حسين(ع) شدن و ماندن است. محرم ماه چشم گشودن بر حقايقي است كه حسين(ع) براي گفتن آن به كربلا آمد و با ياران با وفايش شهيد شد.
 رئيس هيئات مذهبي استان فارس با بيان اينكه 7 هزار و 700 هيئت در شيراز مراسم‌هاي عزاداري ايام محرم و صفر را برگزار مي‌كنند، از برنامه‌ريزي كامل براي برگزاري مناسب برنامه‌هاي عزاداري خبر داد.
مظفر مختاری با بيان اينكه یکسری بایدها و نبایدها برای فعالیت‌های هیئت‌ها مد نظر قرار گرفته که همگان باید به اين مسائل توجه كنند، گفت: از گذشته‌های دور مردم استان فارس و شهر شیراز در مباحث مذهبی و دینی دارای جایگاه بوده‌اند و همواره رسم و رسومات خود را اجرایی کرده‌اند.
مختاري همچنين از برنامه‌ريزي‌‌هاي انجام شده براي برگزاري مراسم عزاداري صبح تاسوعا و روز اربعين حسيني(ع) به شكل يكپارچه در شيراز خبر داد.
رئیس شورای هیئات مذهبی فارس ادامه داد: مسیر تردد دسته‌های عزاداری مشخص شده و با همكاري نيروي انتظامي و پليس راهور و همراهي مسئولان هيئت‌ها نظم خوبي برقرار خواهد بود.
رئيس پليس راهور استان فارس نيز ضمن تسليت فرارسيدن ايام محرم، محدوديت‌هاي ترافيكي كه قرار است در شيراز به واسطه تردد هيئت‌هاي مذهبي و گروه‌هاي عزاداري اعمال شود را اعلام كرد.
سرهنگ مصطفي عباسي گفت: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برگزاری مراسم عزاداری ‌در شب‌های این ماه، تمهیدات ترافیكی در شهرستان‌ها خصوصا شهر شيراز اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) نیز در برخی از مسیرها به‌ویژه مسیرهای منتهی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) این تمهیدات اجرا می‌شوند.
رئیس پلیس راهور استان فارس گفت: مسیرهایی كه در این ایام در زمان عزاداری محدودیت‌های ترافیكی در آن اجرا می‌شوند شامل میدان شهرداری به سمت خیابان پیروزی، تقاطع مشیر به سمت تقاطع پیروزی، تقاطع مصدق به سمت سه راه احمدی، تقاطع پیروزی به سمت حرم شاهچراغ(ع) و تقاطع شاهزاده قاسم به سمت حرم شاهچراغ (ع) است.
عباسی ادامه داد:‌ همچنین طرح محدودیت ترافیكی همچنین در سه راه آستانه در بلوار به سمت حرم سیدعلاءالدین حسین(ع)، سه راهی دروازه قصابخانه به سمت حرم سیدعلاءالدین(ع)، تقاطع دروازه كازرون به سمت تقاطع مشیر و ابتدای خیابان توحید از سمت خیابان زند به سمت تقاطع مشیر نیز اجرا می‌شود.
رئیس پلیس راهور فارس از تمامی شهروندان شیرازی و كسبه‌های محدوده ترافیك به‌خصوص خیابان لطفعلی‌خان زند حدفاصل تقاطع مشیر تا  تقاطع مصدق درخواست كرد تا از امروز  از ساعت ۱۸ از توقف خودرو و تردد خودرو در مسیرهای اعلام شده خودداری كنند زیرا كه در صورت پارك خودرو به پاركینگ منتقل می‌شوند.


کد مطلب: 15352

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15352/پرچم-عزا-گنبد-سومین-حرم-اهل-بیت-اهتزار-درآمد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir