بررسی یک آسیب مهم اجتماعی؛

چرا در استان فارس نرخ رشد طلاق از ازدواج بیشتر شده است؟/ دکتر زاهدانی: ترویج سبک زندگی غربی، باعث از هم پاشیدگی زندگی ایرانیان است

23 شهريور 1395 ساعت 8:55

زاهدانی گفت: هم اکنون یک جوان نمی تواند با همسر خود در خانه پدری و در یک اتاق زندگی کند زیرا الگوی اقتصاد سرمایه داری، تجمل گرایی و حرص را به همراه می آورد و این الگوست که او را به این سمت کشانده که نمی تواند به چنین وضعی قناعت کند؛ اما 30 سال پیش هنوز به این شدت تحت تاثیر این الگوی اقتصادی غربی قرار نگرفته بودیم و علیرغم اینکه سطح رفاه کمتری نسبت به امروز نیز وجود داشت، اما به دلیل فرهنگ صحیح اسلامی در آن سالها، ازدواج ها دوام بسیار بیشتری داشت.


حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی طی دو هفته گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاستهای کلی حمایت از خانواده را به قوای اجرایی کشور ابلاغ کردند.
سیاستهایی که نشان می دهد برای استحکام روابط اجتماعی و تحکیم نهاد خانواده در کشورمان، باید راه طولانی طی شود و در این عرصه خلاء ها و آسیب های جدی فراوانی وجود دارد.
از جمله موارد بسیار مهمی که رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی حمایت از خانواده بر آن تاکید کردند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بویژه موضوع طلاق و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق
بنابراین، مواردی چون تجمل گرایی، اشرافیت، ترویج تجرد، عادی سازی پدیده شومی به نام طلاق و نهایتا موانع خود ساخته پیش روی ازدواج جوانان از جمله مهمترین آسیب هایی است که سبب کاهش نرخ ازدواج و از طرفی افزایش نرخ طلاق می شود.
البته در کنار این موارد، باید به مورد بسیار مهم معیشت و اقتصاد خانواده نیز اشاره کرد به نحوی که یکی از علل اصلی افزایش میزان طلاق، قطعا مواردی چون افزایش نرخ بیکاری در جامعه و گسترش فقر و افزایش نرخ تورم و مواردی از این دست می باشد.

حال فارس خوب نیست!
در همین ارتباط، هفته گذشته مدیرکل ثبت احوال استان فارس گفت : بررسی آمارهای 5ماهه سال جاری ثبت ازدواج و طلاق نشانگر این هست که این دو مقوله طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل بترتیب رشد 13و 2دهم درصدی و 16و 9دهم رصدی داشته است . علیرضا انصاری در ادامه افزود: بررسی آمارهای موجود ثبتی در پنج ماهه گذشته نشان می دهد که تعداد 29هزار 406 ازدواج در فارس صورت گرفته که نظر به 18هزار و 25مورد ثبتی سال گذشته افزایش 13و 2دهم درصدی را شاهدیم .
وی ادامه داد : همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع چهار هزار و 54رویداد طلاق در استان به ثبت رسیده که متاسفانه نسبت به مدت مشابه با سال قبل شاهد رشد 16و 2دهم درصدی در این مقوله هستیم .
انصاری با بیان این مطلب که علت بخشی از این افزایش آمار طلاق را باید در متمرکز شدن ثبت طلاق ها جستجو کرد اظهار داشت : در استان فارس از هر 5مورد ازدواج یک طلاق به ثبت می رسد و این در حالی است که در شیراز از هر سه و 6دهم ازدواج یکی منجر به طلاق می گردد که بر این اساس رتبه فارس در ثبت طلاق در کشور طی سال گذشته 24و در ازدواج 19بوده است.

چرا در استان فارس نرخ رشد طلاق از ازدواج پیشی گرفته است؟
همانگونه که اشاره شد، در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ رشد طلاق از ازدواج پیشی می گیرد می توان به علل و عوامل متعددی اشاره کرد که کم و بیش در بسیاری از استانهای کشور نیز این مسئله فراگیر است و مختص به یک استان خاص نیست. اما در استانهایی چون فارس که میزان نرخ رشد طلاق به نسبت بسیاری دیگر از استانها، روند صعودی بیشتری به خود می گیرد، باید علت مسئله را در جای دیگری جستجو کرد.
بالا بودن نرخ بیکاری در استان فارس به نسبت بسیاری از استانها، مهاجرت فزاینده از روستاها و شهرهای کوچک استان به سمت شهرهای پرجمعیت تر و به ویژه مرکز استان و نهایتا علنی بودن مظاهر فرهنگ و سبک زندگی غربی به نسبت دیگر استانها، از جمله عواملی است که سبب می شود نرخ طلاق در استان فارس به نسبت بسیاری دیگر از استانها، بالاتر باشد.

دکتر زاهدانی: وضع امروز جامعه نتیجه ترویج سبک زندگی غربی است
در همین ارتباط، دکتر زاهد زاهدانی استاد دانشگاه و مسئول پژوهشکده‏ تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز به "حافظ نیوز" گفت:  سیستم اقتصاد سرمایه داری و پیوست های فرهنگی آن که در جامعه ما، به ویژه در برخی کلانشهرها نمود بیشتری پیدا کرده نوعی از سبک زندگی که با آموزه های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد را به ارمغان آورده است. وی در ادامه گفت: همانگونه که مشاهده می شود، سبک زندگی جامعه ما روز به روز غربی تر می شود که مطلوب مسئولان و حاکمیت هم نیست اما این اتفاق می افتد زیرا الگوی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما اینگونه تنظیم شده و از همین جهت و خواسته یا نخواسته به این سمت کشیده می شویم. این استاد دانشگاه شیراز در ادامه تصریح کرد: پدر و مادرها از تغییر رفتار فرزندان خود ناراحت هستند اما چاره ای نیست و کاری هم نمی توان انجام داد زیرا این الگو است که خط می دهد و متاسفانه امروز راه های اسلامی زیستن تا حد زیادی بسته و مسدود است.  
زاهدانی همچنین گفت: هم اکنون یک جوان نمی تواند با همسر خود در خانه پدری و در یک اتاق زندگی کند زیرا الگوی اقتصاد سرمایه داری، تجمل گرایی و حرص را به همراه می آورد و این الگوست که او را به این سمت کشانده که نمی تواند به چنین وضعی قناعت کند؛ اما 30 سال پیش هنوز به این شدت تحت تاثیر این الگوی اقتصادی غربی قرار نگرفته بودیم و علیرغم اینکه سطح رفاه کمتری نسبت به امروز نیز وجود داشت، اما به دلیل فرهنگ صحیح اسلامی در آن سالها، ازدواج ها دوام بسیار بیشتری داشت.
تهیه و تنظیم: سیده سعیده موسوی


کد مطلب: 15164

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/15164/چرا-استان-فارس-نرخ-رشد-طلاق-ازدواج-بیشتر-شده-دکتر-زاهدانی-ترویج-سبک-زندگی-غربی-باعث-هم-پاشیدگی-ایرانیان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir