براساس مصوبات و پیگیریهایی که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری داشتهاند، ایرلاینهای ایران باید در آیندهای نزدیک سرمایه اولیه خود را به طور قابل توجهی افزایش داده و در فضای پسابرجام توانایی رقابت با دیگر شرکتها را پیدا کنند. موضوعی که هرچند به نظر میرسد سازمان هواپیمایی در اجرای آن اصرار دارد اما در عین حال در اجرای سیاستهای دیگر بسیار دست به عصا تر با ایرلاینها برخورد میکند.
به گزارش حافظ نیوز،پس از آن که با اجرایی شدن سیاست ازادسازی نرخ بلیط هواپیما اعلام شد از این پس با کاهش قابل توجه نرخها و پروازهای تکلیفی اوضاع اقتصادی ایرلاینها بهبود خواهد یافت، وزارت راه و شهرسازی برنامهریزیهایی را برای سامان دادن به اوضاع این شرکتها انجام داد.
یکی از اصلی ترین این برنامهها بحث افزایش پایه سرمایه شرکتهای هواپیمایی به ۳۵۰ میلیارد تومان است. این طرح که البته بنا بود تا اواسط مرداد ماه اجرایی شود و هنوز شرایط نهایی و زمانبندی قطعیاش اعلام نشده یکی از اصلی ترین راهکارهای سازمان هواپیمایی در مدیریت بازار ایرلاینها است. این شرکتها که در طول سالهای گذشته حتی در برخی شرایط امکان تسویه بدهی مربوط به نرخ سوخت را نیز نداشتند حالا یا باید بر اساس دستورالعملهای جدید قید حضور در عرصههای پروازی را بزنند و یا به سمت ادغام و افزایش سرمایه حرکت کنند.
این شرایط سختگیرانه که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ایرانی را در مضیقه قرار داده در حالی به زودی اجرایی خواهد شد که رئیس سازمان هواپیمایی خود به اوضاع نه چندان مساعد ایرلاینها اذعان کرده است البته عابدزاده این حرفها را در فضای اجرای یک برنامه دیگر مطرح کرده است.
پس از اتفاقاتی که حدود ۲ هفته پیش میان شرکتهای هواپیمایی و شرکت پخش فراوردههای نفتی درباره فروش نقدی سوخت به ایرلاینها به وجود آمد و البته پس از حدود ۲ روز به طور کامل متوقف شد، حالا عابدزاده اعلام کرده با توجه به اینکه شرایط مالی ایرلاینهای ایرانی چندان مساعد نیست و البته با توجه به اینکه پرداختها کاملا منظم شده است در حال حاضر پرداخت نقدی هزینه سوخت جزو اولویتها نیست و شاید اجرای آن در شرایط فعلی ممکن نباشد.
با وجود آنکه بحث اجرای طرح فروش نقدی سوخت به ایرلاینها معضلات و مشکلاتی جداگانه دارد که وزارت نفت باید برای آن فکری جدی داشته باشد اما صحبتهای رئیس سازمان هواپیمایی این ابهام را به وجود میآورد که آیا در شرایط فعلی سیاستهای جدید قابلیت اجرا دارند یا باید فکری دیگر با حال آنها صورت گیرد. در صورتی که شرکتهای هواپیمایی نتوانند برای پرداخت نقدی سوخت به دلیل مسائل و مشکلات مالی اقدام کنند شاید بحث افزایش سرمایه به ۳۵۰ میلیارد تومان نیز در کوتاه مدت برای بسیاری از آنها قابلیت اجرا نداشته باشد و این موضوعی است که باید با توضیحاتی جدید شرایطش مشخص شود.
انتهای پیام