نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا

مذاکره جان کری با رئیس جمهور فیلیپین

6 مرداد 1395 ساعت 10:57

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا معتقد است مدعیان باید این مناقشه را از راه مسالمت آمیز و قابل قبول حل کنند


به گزارش حافظ نیوز،'جان کری' وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مانیل با 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری جدید فیلیپین دیدار و گفت وگو کرد.اختلاف چین و فیلیپین بر سر مالکیت و منافع دریای جنوبی چین و حکم دیوان بین المللی داوری لاهه از مهمترین محورهای رایزنی دوترته و جان کری بود که برای نخستین بار دیدار می کردند.
تاکنون اطلاعاتی بیشتری در مورد این مذاکرات منتشر نشده است، اما دوترته که 'فیدل راموس' رییس جمهوری اسبق فیلیپین را به عنوان نماینده کشورش برای مذاکره با مقام های پکن در زمینه دریای جنوبی چین تعیین کرده است، خواستار مذاکرات دو جانبه برای حل اختلافات است.
وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز چهارشنبه گفت واشنگتن خواستار جلوگیری از 'رویارویی' در دریای جنوبی چین بعد از حکم دیوان بین المللی داوری لاهه است.
به نوشته تارنمای 'مانیلا بولتن'، کری این اظهارات را پس از دیدار با 'پرفکتو یاسای' همتای فیلیپینی در مانیل بیان کرد و از چین و فیلیپین خواست مذاکرات دو جانبه انجام داده و دست به 'اقدامات اعتمادساز' بزنند.
وی که سه شنبه شب پس از شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در لائوس برای سفری دو روزه وارد مانیل شد، گفت: ما در حال تلاش برای ایجاد یک راه حل هستیم.
دیوان بین المللی داوری لاهه ماه جاری میلادی حکم داد که ادعای چین در مورد مالکیت بسیاری از این آبراه استراتژیک مغایر با قوانین بین المللی است. این حکم خشم پکن را بدنبال داشت.
اما کری گفت که آمریکا معتقد است مدعیان باید این مناقشه را از راه مسالمت آمیز و قابل قبول حل کنند.
ویتنام، مالزی، برونئی و فیلیپین به همراه تایوان ادعای مالکیت بر بخش هایی از دریای جنوبی چین را مطرح می کنند، آبراه حیاتی که از طریق آن 5 هزار میلیارد دلار تجارت جهانی هر سال جابجا می شود و این باور وجود دارد که این پهنه آبی از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار است.
وزیر امور خارجه فیلیپین نیز روز چهارشنبه گفت: اشاره نشدن مستقیم به حکم دادگاه لاهه علیه چین در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه آ.سه.آن در لائوس لزوما به معنی پیروزی دیپلماتیک چین نیست.
'پرفکتو یاسای' گفت: این بیانیه یک پیروزی برای آ.سه.آن به منظور حمایت از اصول حقوق بین المللی در مورد کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد 'فیدل راموس' رییس جمهور اسبق و فرستاده ویژه فیلیپین در امور چین به زودی مذاکراتش را با مقام های پکن آغاز کند.


کد مطلب: 14802

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/14802/مذاکره-جان-کری-رئیس-جمهور-فیلیپین

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir