برگزاري مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلواني در شيراز/ گلريزان به نفع بيماران هموفيلي

2 مرداد 1395 ساعت 15:13


 به گزارش حافظ نیوز،همزمان با 17 شوال و روز فرهنگ پهلواني، مراسمي در بزرگداشت اين روز و با هدف ترويج فرهنگ پهلواني در ورزشگاه پهلوانان نصيري شيراز برگزار شد.
 منطقه فارس به نقل از روابط عمومي اداره كل ورزش و جوانان فارس، معاون سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري فارس گفت: ورزش پهلوانی و آیین‌های زورخانه‌اي مجموعه‌ای از رفتار، منش و کنش‌های اجتماعی است که در شکل‌گیری آن اعتقاد به پاک بودن سرشت و فطرت انسان حرف اول را می‌زند.
هادي پژوهش‌جهرمي این ورزش را اخلاق محور توصیف و اضافه كرد: احترام به پیشکسوت و بزرگ‌تر، گرفتن دست ضعیف‌تر، پشت و پناه بودن برای بی پناهان، افتخار به بزرگان و گذشتگان از مولفه‌هاي مد نظر در فرهنگ ورزش پهلواني و زور‌خانه‌اي است.
وي با يادآوري اينكه در جامعه ماشيني امروز به‌شدت نيازمند ترويج فرهنگ پهلواني خصوصا نزد ورزشكاران هستيم، خاطرنشان كرد: زمانی‌که اخلاق تکلیف باشد، پای قانون به میان می‌آید و قانون مدافع آن می‌شود. اما در ورزش اخلاق ارادی غیرتکلیفی، نوعی سبک حضور یا سبک زندگی را برای ورزشکار تعریف کرده که با ساختار فرهنگی جامعه ایرانی اسلامی ما پیوند دارد و این خصوصیت منحصر به فرد باعث شده تا بر اساس این پیوند آن ارزش‌ها و ضدارزش‌ها برای پهلوانان این رشته تعیین شود.
سرپرست فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای نيز گفت: ترويج فرهنگ پهلواني بايد سرلوحه تلاش تمام ورزشكاران در رشته‌هاي مختلف سراسر كشور باشد.
علي دادگر با اشاره به برگزاري 2 برنامه فرهنگي، ورزشي با محوريت ورزش‌هاي پهلواني در اصفهان و شيراز، گفت: در شهر اصفهان این برنامه در قالب جشنواره و تجلیل از ورزشکاران و در شیراز به شكل مراسم گلریزان برای بیماران هموفیلی و اجراي برنامه‌هاي نمايشي ورزشكاران زورخانه‌اي بود.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس هم در این آئین ضمن تبریک به مناسب هفته پهلوانی، گفت: داشتن اخلاق نیکو و مرام پهلوانی برای تمام ورزشکاران بسیار مهم است و ما نیز برای تحقق این امر برنامه بسیار خوبی داریم .
حیدرعلی کامیاب کلانتری افزود: برای توسعه فرهنگ پهلوانی زیر ساخت‌های خوبی فراهم و تاکنون 30 زورخانه در فارس احداث شده است كه هفته دولت 3 زروخانه به بهره‌برداري مي‌رسد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس از خريداري حدود 500 میلیون ریال تجهیزات زورخانه‌ای با هدف ترويج هرچه بيشتر اين ورزش خبر داد.
كامياب گفت: درشرایطی که دور شدن از خصایص انسانی زنگ خطری بزرگ برای جوامع مختلف محسوب مي‌شود، ترويج فرهنگ پهلواني حاكم بر ورزش زورخانه‌اي مي‌تواند جامعه را بر مدار راستي، درستي و نيكي رهنمون باشد.
او اضافه كرد: علمای اخلاق برای مبارزه و خنثی کردن تمایلات و هواهای نفسانی، راه‌های مختلفی را پیشنهاد كرده‌اند که قطعا یکی از موثرترین آنها طی مراتب عالی انسانی برای رسیدن به حق و در نهایت شناخت خداوند است.
کامیاب مسیر ورزش پهلوانی را مسیری مطئمن برای رسیدن به شناخت انسان و خدای خود دانست و ادامه داد: منش پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای از خصلت‌های فرهنگی و اخلاقی ایرانی است که علاوه بر محوریت سلامت، نشاط جسمی و روحی و تقویت روحیه تعاون و همگرایی، مدرسه‌ای از پرورش خصلت‌های مثبت اخلاقی و تربیت انسان وارسته و غیور را در خود جاي داده است تا مسیری را فراهم سازد که ورزشکار این رشته پس از شناخت کامل از خویش به شناخت از پروردگارش برسد.
رئیس هيئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس نيز لزوم استفاده از تمام ظرفيت‌هاي جامعه براي ترويج فرهنگ پهلواني را مورد تاكيد قرار داد و گفت: امروز خلاء اخلاق در ورزش باعث بروز ناهنجاری‌هایی شده است.
مظفر مختاري با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی ریشه در مذهب، سنت و فرهنگ غنی ما ایرانی‌ها دارد، جایگاه زورخانه پس از اسلام و در زنده‌کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و همچنین زنده نگاه داشتن زبان پارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری را بسيار با اهميت برشمرد.
او با اشاره به برگزاري مراسم گلریزان به نفع بیماران هموفیلی، اين آیین را تجلی دستور دین در خصوص انفاق دانست و لزوم تلاش براي تداوم اين رفتارها و گسترش آن تا نهادينه شدن به‌عنوان يك فرهنگ را مورد تاكيد قرار داد
 


کد مطلب: 14731

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/14731/برگزاري-مراسم-بزرگداشت-روز-فرهنگ-پهلواني-شيراز-گلريزان-نفع-بيماران-هموفيلي

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir