یادداشت‌های‌ توکلی و کوچک‌زاده برای نشریه انجمن‌ اسلامی دانشگاه‌ شیراز

23 آذر 1391 ساعت 15:05


احمد توکلی و مهدی کوچک‌زاده نمایندگان شهر تهران در آستانه روز دانشجو برای نشریه “پابرهنه” ارگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز یادداشت‌هایی ارسال کرده اند که در ذیل می آید. گفتنی است توکلی دانشجوی ورودی سال ۴۸ دانشگاه شیراز بوده است.
 
یادداشت احمد توکلی
مبارزه، جنبش دانشجویی،استقامت
جنبش دانشجویی که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ شناسنامه پیدا کرد، سه ویژگی داشت. در عرصه خارجی ضد استعماری، در عرصه داخلی ضد استبدادی و در عرصه اجتماعی ضد سرمایه داری زراندوز بود.فرقی نمی کرد که در این جنبش غلبه با مذهبی ها بوده باشد یا مارکسیست ها. در همه حال این سه مشخصه جنبش دانشجویی بود.
پیش از انقلاب چون رژیم سیاسی دست نشانده رسما غیر دموکراتیک و خود زراندوز بود، جنبش دانشجویی ضد رژیم بوده و دسته ای از فعالان این میدان همواره تحت تعقیب زجر و شکنجه بودند. من که ورودی رشته برق و الکترونیک دانشگاه پهلوی(شیراز) در سال ۱۳۴۸ بودم،طی سه سال حضورم در دانشگاه سه بار بازداشت شدم که بار آخربا ۸ ماه محکومیت از دانشگاه اخراج شدم و از زندان به سربازخانه گسیل گشتم و در حین سربازی برای بار چهارم بازداشت و ملزم به تحمل سه سال و هشت ماه حبس گردیدم و نزدیکی های شروع انقلاب اسلامی مردم ایران آزاد شدم. وقتی نظام مردمی، خونبار، ضد استکباری، ضد استبدادی، و ضد چپاولگری، با رای قاطع مردم استقرار یافت، کارویژه های سه گانه به شکل ایستادگی در برابر توطئه ها و فشارهای خارجی بر نظام مردمی، مقاومت در برابر استبداد مدرن یا مقدس نما و کوشش و فداکاری در اعتلای زندگی مستضعفان تغییر شکل داد.
در طول سالیان، دسته ای از فعالان جنبش، خصلت ضد رژیمی تاریخی را اصل انگاشته و سه کارویژه را رها کردند، در نتیجه در میدان سلطه طلبان بیگانه با قدرت طلبان داخلی بازی کردند. دسته دیگری نیز با همان شناسنامه تاریخی، در شکل جدید ادامه حیات دادند. شاهد هم فراوان است که برجسته ترین آنها شهدای دانشجوی دفاع مقدس است که استکبار جهانی و صدامیان برایمان تحمیل کرده بودند.امروز ما گرفتار همان فزون طلبی سلطه گران خارجی هستیم. در عرصه داخلی، دروغ و فریب، مدیریت جاهلانه و قانون شکنی که همان استبداد گرایی است، در کنار خدمت صادقانه، کار علمی و مقاومت برای حاکمیت قانون وجود دارد، و در عرصه اجتماعی، با شیوع فساد و اشرافی گری در داخل حاکمیت، مردم مستضعف دچار فشار و تنگی معیشت هستد. یعنی امروز جنبش دانشجویی باید همان سه خصیصه را داشته باشد و برای مردمی ماندن نظام بکوشد. توصیه من این است که جدی باشید، نه جورچین بیگانگان را تکمیل کنید و نه ابزار قدرت طلبان داخلی شوید، خودتان باشید با همان شناسنامه، و در این راه خداپسندانه صبور و مقاوم باشید.
 
یادداشت مهدی کوچک زاده
جنبش دانشجویی ویژگی ها و چالشها
جنبش دانشجویی به دلیل ویژگی های بدنه تشکیل دهنده آن (دانشجویان) دارای چند خصوصیت اصلی و دائمی است: بدنه و راس آن غیر ثابت بوده و به دلیل محدود و موقت بودن دوران دانشجویی دائما در حال تغییر است از همین رو مسائل و موضوعاتی هم که این جنبش در دستور کار خود دارد در حال تغییر در گذر زمان است.
اعضای این جنبش را جوانان تشکیل می دهند که ویژگی هایی خاص خود دارند که مهم ترین آنها عبارتند از : حق طلبی و حق پذیری / عدالت طلبی / آزادیخواهی سرشار از انرژی و در عین حال در معرض و اوج نیازهای غریزی اهل سواد و معرفت و مطلع آینده ساز و آینده کشور در دست اوست و به همین دلیل مورد طمع جدی دشمن گفتمان غالب این جنبش در مقاطع مختلف زمانی متفاوت بوده است و شاید از یک نگاه بتوان آن را به شرح زیر برشمرد: قبل از پیروزی انقلاب گفتمان غالب این جنبش ضد استبدادی و ضد استکباری بوده و در اوج خود به تسخیر لانه جاسوسی منجر شده است.
از پیروزی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی گفتمان غالب جنبش، گفتمان ایثار و شهادت بوده که در قالب تشکیل نهادهای انقلابی نظیر جهاد سازندگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و . . . . ظهور و بروز یافته است.
این جنبش در دورانی که دوران سازندگی نام گرفت و تقریبا از پایان جنگ تحمیلی تا دوم خرداد را شامل می شود گفتمان خود را متوجه مبارزه با اشرافیگری و مدیریت اشرافی کرد.در دوران موسوم به اصلاحات با توجه به تلاشی که برای مبارزه با ارزشهای دینی و ترویج سکولاریسم انجام می گرفت ، گفتمان غالب جنبش دفاع از ارزشهای دینی و انقلابی بود. در دوران اخیر که از پایان دوران اصلاحات آغاز و می توان آنرا دوران عدالت طلبی نام گذارد گفتمان غالب جنبش، نهضت علمی و جنبش نرم افزاری است که در این راستا جنبش شهدایی را نیز تقدیم انقلاب نموده است.
این حقیقت قابل انکار نیست که طمع ورزی دشمن به این جنبش در مقاطعی موجب بروز انحرافات و یا رگه هایی از انحراف در راس این جنبش گردیده است که در صدد مصادره کل جنبش در جهت و برای تامین منافع جریانات سیاسی خارج از دانشگاه برآمده است. نمونه های این انحرافات را در وقایعی در دوران دین زدایی و سکولاریستی دوم خردادی ها نظیر وقایع کوی دانشگاه و یا در جریان فتنه سبز شاهد بوده ایم که به دلیل هوشیاری و اخلاص بدنه اصلی جنبش در همه موارد توطئه ها برای سوء استفاده از جنبش توسط اعضای آن ناکام مانده و خنثی شده است.
از اصلی ترین نکاتی که می توان در راستای چالش بر سرراه جنبش دانشجویی مورد اشاره قرار داد یکی وابستگی به جریانات و احزاب سیاسی است و دیگر تسلیم شهوات و غرایز شدن که البته در سن و سال دانشجویی در اوج خود می باشد و متاسفانه فضای فرهنگی که به تدریج دردانشگاهها ترویج می شود نیز به این امر کمک می کند.الف : نکته مهمی که عدم توجه به آن می تواند موجب تهی شدن جنبش از ماهیت اصلی عدالت طلبانه و حق طلبانه و آزادیخواهانه آن گردد این است که بسیاری از آرمانهایی که برای جنبش دانشجویی هدف است و اصالت دارد برای احزاب و جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه و جنبش وسیله ای برای جذب نیرو و نهایتا کسب قدرت است و بنا برا ین باید به شدت مراقب جذب شدن جنبش توسط این احزاب و جریانات و یا نفوذ آنها در جنبش بود. یکی از اصلی ترین علل تشخیص صحیح دانشجو و جنبش دانشجویی عدم وابستگی به کانون های ثروت و قدرت است که وقتی با تقویت بینش و آگاهی ذاتی دانشجو توام گردد معجزه می آفریند و این دقیقا در تقابل با ماهیت جریانات سیاسی بیرونی است.طرح شعارهایی نظیر توپ، تانک بسیجی دیگر اثر ندارد و یا نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران که با ماهیت حق طلبانه و عدالت طلبانه دانشجو و جنبش دانشجویی در تعارض است نمونه ای از موفقیت جریانات سیاسی قدرت طلب در نفوذ به بدنه جنبش است. یکی از افتخارات جنبش دانشجویی طرح شعارها و آرمان های فراتر از محدوده های ملی و جغرافیایی و جهان شمول بوده و هست. نمونه های این ویژگی را در طرح خصوصیات انقلابها و مبارزان انقلابی نظیر انقلاب کوبا و الجزایر و یا الگو گیری از چهره های انقلابی مثل جمیله بوپاشا و چه گوارا در مجامع وابسته به جنبش می توان یافت.
ب: بدون شک حاکمیت فرهنگ لذت جویی و خوشگذرانی سم قاتل برای روحیه فعال و حق طلبانه و عدالت مدار دانشجوست و ترویج آن به دلیل شرایط سنی این دوران در بین دانشجویان می تواند با هزینه کمی صورت پذیرد و این نیز نباید از دید بدنه و راس جنبش پنهان بماند. لاابالی گری و پرداختن به امور غیر جدی و عادت به هزلیات و تحریک غرائز و به شهوت کشاندن در میان جنبش هم ساده و کم هزینه است و هم بسیار مهلک به نظر نگارنده این مسیر البته از ابتدا با ترویج اموری که در تعارض فاحش و واضح با ارزشهای جامعه است نظیر فحشا و شرابخواری و اعتیاد به موا مخدر آغاز نمی شود بلکه ابتدا مسائلی ترویج و تبلیغ می شود که جا افتادن آنها انسان و خصوصا جوان را از تفکر جدی در مسائل باز می دارد و به فضاهای باصطلاح بی تفاوتی و عاشقانه می کشاند . نمونه آن ترویج موسیقی و عادت دادن جوانان به استفاده دائمی از موسیقی است. در این رابطه مناسب است تاثیر موسیقی بر ذهن و دل و روح جوان را از دیدگاه امام مورد بررسی قرار دهیم ناگفته نماند که بحث حلال یا حرام بودن موسیقی مطرح نیست بلکه تاثیر عادت به گوش دادن موسیقی نکته مورد نظر و اشاره امام است با خواندن این جملات از امام در مورد موسیقی خوانندگان را به تفکر در این نکته جلب می کنم و در مورد نتایج آن هشدار می دهم.
قضیه موسیقى یک مطلبى است که خوب، طبع جوان به آن توجه دارد. اگر یک مدتى این عادت کرد که موسیقى را باز کند و گوش کند، مغز این از تفکر در امور جِدّى باز مى‏مانَد؛ مى‏رود دنبال همین قضیه. اینها امورى است که با نقشه درست کردند که جوانهاى ما را منحرف کنند .. صحیفه امام/ ج‏۹ /۱۵۷
یک کارهایى بکنید که موسیقى را ترکش کنید. شما خیال نکنید که موسیقى یک چیزى است براى یک مملکت مترقى. موسیقى خراب مى‏کند دِماغ بچه‏هاى ما را؛ مغز بچه‏هاى ما را فاسد مى‏کند. دائماً تو گوش یک جوان موسیقى باشد، این دیگر به کار نمى رسد؛ این دیگر نمى‏تواند فکر جدى بکند.
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران



کد مطلب: 1388

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/1388/یادداشت-های-توکلی-کوچک-زاده-نشریه-انجمن-اسلامی-دانشگاه-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir