به گزارش حافظ نیوز، سلیمان مهدوی دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در مورد این دوفریضه الهی نوشت:
مطابق با روال سال های گذشته، امسال نیز هفته اول ماه محرم الحرام، 23 تا 29 مهر ماه، به عنوان هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.
اهمیت و توسعه امر به معروف و نهی از منکر در منطق اسلام تا آن اندازه است که امام باقر(ع) می فرماید: به وسیله این اصل، سایر دستورها زنده می شود، راه ها امن می گردد، کسب ها حلال می شود، مظالم به صاحبان اصلی برگردانده می شود، زمین آباد می گردد، از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها بسامان می گردد. (فروع کافی جلد پنجم صفحه 56). و باز در اهمیت این اصل همین بس که حضرت سیدالشهداء (ع) فلسفه قیام خود را اصلاح امت پیامبر اعظم(ص) و برپایی امر به معروف و نهی از منکر عنوان فرمودند.
در این یادداشت بر آن نیستیم که در باب اهمیت و ضرورت اصل امر به معروف و نهی از منکر سخن بگوییم که در این زمینه چه بسیار سخن ها گفته و مقاله ها نوشته شده است.
در دنیای مدرن امروز و فرهنگ مدرنیته ناشی از آن و بسط و تبلیغ شاخص ها و اصول مکاتب مختلف بشری و در کنار آن گسترش قابل توجه فضای سایبری و تولد هر از چند وقت یکبار شبکه های اجتماعی جدید، شاهد درنوردیدن مرزهای فکری و ایدئولوژیکی ملت ها و زایش سوالات و شبهات نوظهور هستیم.
ایران امروز ما نیز از سیطره چنین فضای فکری و آتمسفر فرهنگی مستثنا نیست و شبکه های اجتماعی، از وایبر و واتس اپ و لاین گرفته تا تلگرام و اینستگرام و ... ، طیف وسیعی از مخاطبان به ویژه جوانان ما را تحت تاثیر قرار داده است.
صرف نظر از مزایای استفاده از اینگونه شبکه ها، آنچه به عنوان آسیب بیش از همه رخ می نماید، طرح شبهات اعتقادی، فکری و فرهنگی است که با ظرافت و شیطنت خاصی تولید و متاسفانه در سایه جهل و غفلت برخی از کاربران و اعضای گروه های مختلف نشر و تکثیر می شود. یکی از شایع ترین شبهاتی که این روزها در فضای سایبری طرح می شود آن است که چگونه اسلام تجسس در احوال شخصی دیگران را مذموم و دخالت درکار مردم را مطرود می داند و در عین حال بر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فریضه تاکید دارد؟ یا اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز تعرض به حقوق شهروندی دیگران نیست و ...
نکته مهمی که در پاسخ به شبهات یاد شده باید به عنوان مقدمه ذکر شود آن است که جعل اصطلاحات وارداتی بدون تعیین حدود و ثغور آنها، آسیب ها و لطمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. مفاهیمی چون آزادی، فردگرایی، حق، حقوق، شهروند، حقوق شهروندی، دموکراسی و ... که ره آورد تفکر لیبرالیستی غرب است، آنگاه که بدون ملاحظه و بی پروا در ادبیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما به کار رفته و رایج می شود، اثرات نامطلوب و تبعات منفی خاص خود را خواهد داشت.
هرچندما در فرهنگ اسلامی و ایرانی خود با این مفاهیم و اصطلاحات بیگانه نیستیم ، اما باید توجه داشته باشیم که منظور و مقصود ما از این مفاهیم با آنچه در فرهنگ غرب مطرح می شود ، آنقدر متفاوت است که به قول سید شهیدان اهل قلم ، شهید سید مرتضی آوینی ، ما با غرب تنها در لفظ اشتراک داریم نه در معنا .
به راستی آیا اصطلاح " حقوق شهروندی " در ادبیات سیاسی کارگزاران و قانون گذاران ما با آنچه در فرهنگ لیبرالیستی از این واژه مراد می شود ، یکی است ؟ بدون شک آنان در کشور جمهوری اسلامی ، چنین مرز بندی واضحی را از نظر دور نداشته اند ؛ هر چند سزاوار بود مفهوم و معنای اصطلاح حقوق شهروندی در بیان و موضع مجریان امر ، مطابق با فرهنگ غنی اسلام و به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، بصورت شفاف و مبرهن تبیین می شد .
اما در پاسخ به شبهه مذکور باید گفت که اسلام ضمن احترام به فردیت انسان ها و اهتمام بر هدایت یکایک افراد جامعه به سمت کمال فردی و رستگاری دنیوی و اخروی ، بر تعالی اجتماع و سالم سازی محیط زندگی اجتماعی تأکید ویژه دارد . تحقق جامعه متعالی جز در سایه مسئولیت پذیری تک تک مسلمانان و پرهیز از روحیه بی تفاوتی ممکن نیست . اساسا مگر امکان دارد یک فرد مسلمان در جامعه مملو از معصیت و انحراف و در فضای متعفن از مظاهر فسق و فجور و بی عدالتی ، مسیر فلاح را بپیماید ؟ مگر نه اینکه درر روایات ، جامعه اسلامی به مثابحه یک کشتی تشبیه شده است که اگر یکی از کشتی نشینان بدون توجه به دیگران ، جای خود را به بهانه مالکیت همان محدوده نشیمن سوراخ کند و دیگران لب به اعتراض نگشایند ، سرنوشت همه غرق شدن می باشد ؟ مگر نه اینکه پیامبر اعظم (ص) فرمود "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته " ؟ و مگر نه اینکه نتیجه نهایی بی تفاوتی در جامعه اسلامی ، استیلای اشرار بر ابرار و اراذل بر افاضل و عدم استجابت دعاها ، ذکر شده است ؟
اسلام از جامعه اسلامی به عنوان " امت " یاد می کند و مومنان را برادر و آیینه یکدیگر معرفی نموده است و صد البته از تجسس در احوال خصوصی دیگران به شدت نهی کرده است . به بیان استاد شهید مرتضی مطهری ، ما فقط در مورد منکراتی که علنی است و به آنها تجاهر می شود حق تعرض داریم . دیگر حق تجسس و مداخله در اموری که مربوط به زندگی خصوصی مردم است ، نداریم . ( کتاب ده گفتار ، صفحه 80 ) .
بنابراین بر خلاف تفسیر غرب از مفهوم "شهروند" که بر فردیت انسان ها مبتنی بر تفکر لیبرالیسم تأکید دارد ، اسلام مفهوم "امت " را که به پیوستگی آحاد مسلمانان و وحدت و تمسک آنها به حبل الهی اشاره دارد ، تبلیغ می نماید . لازمه چنین اهداف بلندی ، حساسیت همه مسلمانان نسبت به سرنوشت یکدیگر و مشارکت در خلق یک جامعه متعالی است و این مهم جز در سایه احیای اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر حاصل نخواهد شد .
تلاش ما در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آن است که مطابق با منویات مقام معظم رهبری ، نسبت به فرهنگ سازی تذکر لسانی در سطح جامعه اقدام نماییم تا مردم این آگاهی و روحیه را پیدا کنند که همانطور که نماز را واجب می دانند ، باید امر به معروف و نهی از منکر را نیز واجب بدانند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند . نام گذاری هفته اول ماه محرم حسینی بنام هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر و روز اول این هفته به عنوان روز جامعه بدون منکر ، هر چند اقدامی شایسته و بجاست ، اما رافع مسئولیت اجتماعی آحاد مردم در سایر اوقات سال نمی باشد .طراوت و تعالی اجتماعی منوط به توجه دائم مردم به این فریضتین فراموش شده می باشد و بی شک نقش مسئولان و نخبگان اجرایی و فکری در این زمینه سنگین تر از همه خواهد بود .