به گزارش "حافظ نیوز"، اعضای شورای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در چهارمین گردهمایی سال جاری این شورا به بررسی زمینه های اجرایی تحول در نظام آموزش عالی حوزه سلامت در دانشگاه به عنوان گام بعدی طرح تحول نظام سلامت پرداختند .
چهارمین نشست شورای دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، در راستای برنامه ریزی و هدف گذاری برای اجرای هر چه بهتر گام آموزشی برنامه تحول نظام سلامت ، همچنین طرح آمایش کشوری که بر اساس آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سرگروهی گروه پنج کشور برگزیده شده است ، برگزار شد .
در ابتدای این نشست ، گزارشی پیرامون برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای تحول آموزش و سیاست های پیش بینی شده در این راستا ارایه شد.
تطابق اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع علمی سلامت با سیاست هایی مانند حضور در عرصه های آموزش منطقه و دنیا ، عدالت آموزشی ، توجه به علوم نوین و بین رشته ای ، توجه به اخلاق حرفه ای ، تمرکز زدایی و تولید ثروت از علم و دانش که در گام آموزشی تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده است ، در این گزارش مطرح شد .
همچنین زیرساخت های موجود در دانشگاه برای اجرای هرچه بهتر این سیاست ها و جایگاه کنونی نسبت به اهداف پیش بینی شده و توانمندی های حوزه های مختلف در این راستا ، مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت .
طرح آمایش سرزمینی و گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت، از دیگر موارد دستور کار در این نشست بود .
در گزارشی که در این راستا توسط دکتر محمدمهدی ثاقب ، قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارایه شد ، نمای آموزش عالی کشور ، شاخص های آموزشی مانند متوسط سال های تحصیل و توسعه انسانی ، سطح بندی خدمات آموزشی در مدل بومی توسعه جغرافیایی نظام آموزش عالی سلامت ، معیارهای رتبه بندی موسسات آموزش عالی کشور و گروه بندی های 10 گانه طرح آمایش که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این اقدام به عنوان سر گروه میان دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان ، بوشهر ، جهرم ، فسا ، گراش ، لار و یاسوج انتخاب شده است ، مطرح و راهکارهای موفقیت هر چه بهتر در این راستا نیز عنوان شد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با تاکید بر توجه جدی به دو طرح تحول آموزش و آمایش سرزمینی ، اظهار داشت : لازم است در این راستا از هم اکنون نقشه راه جامعی به صورت دوراندیشانه و با در نظر گرفتن همه جوانب مشخص شود .
محمدهادی ایمانیه افزود : این اقدام باید با صرف وقت و انرژی به شکلی مبتکرانه و خلاقانه صورت گرفته و با بهره جویی مفید از این فرصت ، آن را به بهترین نحو مدیریت کرده و به اجرا درآوریم .
وی با اشاره به لزوم بومی سازی برنامه های پیش بینی شده ، ادامه داد : با تشکیل نشست هایی در دانشکده ها و همفکری باید ابتدا توانمندی های خود را بشناسیم و با ایده های جدید ، اهداف و سیاست های کلان را که تاکید ویژه ای بر ارتقای آموزش دارد ، به شکل فرصتی بهینه دانسته و با برنامه ریزی آن ها را به پیش ببریم .
دکتر ایمانیه گفت : دانشکده ها لازم است پس از برگزاری نشست های همفکری درونی ، از سوی معاونت آموزشی دانشگاه ارزیابی شوند و نتایج تصمیمات و اقدامات اجرایی نیز مورد پایش قرار گیرد.
وی تحول در نظام آموزش عالی حوزه سلامت را گامی مهم در راستای ارتقای آموزش در کشور عنوان کرد که لازم است همه دست اندرکاران تیم آموزشی اعم از اساتید و اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و کارکنان آموزشی در راتسای تحقق آن گام بردارند .
محمود نجابت ، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست از برنامه ریزی های انجام شده برای تحول آموزش عالی حوزه سلامت در این دانشگاه خبر داده و گفت : نگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این گام از تحول نظام سلامت بسیار جدی است .
وی تصریح کرد : در این راستا نشست هایی از زمان طرح آن در وزارت بهداشت و اعلام به دانشگاه ها ، با حضور دست اندرکاران بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده و طرح این مبحث در شورای دانشگاه به عنوان یکی از مراجع مهم برنامه ریزی و تصمیم گیری دانشگاه نیز در همین راستا بوده که امیدواریم با همفکری و همکاری بتوانیم به بهترین شکل اهداف را تحقق ببخشیم.
در این نشست ، همچنین گزارشی از دانشکده علوم و فناوری های نوین از زمان شکل گیری تاکنون ارایه شده و موقعیت این دانشکده از لحاظ گروه های آموزشی ، تعداد دانشجو و عضو هیئت علمی ، امکانات و فضای فیزیکی بررسی شد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به جایگاه علوم نوین در برنامه آموزش عالی حوزه سلامت ، بر ارتقای سطح علمی پذیرفته شدگان در این دانشکده ، جذب دانشجویان ممتاز و نگارش پایان نامه ها بر اساس مباحث جدید علوم پزشکی تاکید کرد.