خنجر بانک‌های استان فارس بر پهلوی اشتغال، صنعت و تولید!

انتقال «10 هزار میلیارد تومان» از سپرده‌های مردم فارس به خارج از استان/ حکایت بیش از «20 هزار شغل پایدار» در استان فارس که بانک‌ها مانع از ایجاد آن شده‌اند!

18 شهريور 1394 ساعت 16:40

طی سال‌ها، بیش از 10 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم استان فارس نزد بانک‌ها، به دیگر استان‌ها به ویژه به تهران منتقل شده است!


حافظ نیوز/ سرویس اقتصادی «کنترل و هدایت صحیح پولهای مردم» یکی از اصلی ترین کارکردهای موسسات مالی و اعتباری و بانک ها در دنیای امروز است. کارکردی که سبب می شود پولهای سرگردان مردم به جای آنکه سر از بازارهای کاذب نظیر طلا و ارز و یا مسکن در بیاورد، به سمت تولید و ایجاد اشتغال پایدار حرکت کند، نقدینگی را کاهش دهد و با ایجاد اشتغال و تولید ثروت، سطح رفاه اقتصادی و میزان عدالت اجتماعی را ارتقا دهد.
با این حال گویا حکایت بانکهای استان فارس متفاوت با تعریف و کارکرد منطقی بانکهاست!
بر همین اساس، یک منبع اقتصادی آگاه به "حافظ نیوز" گفت: «طی سالها، بیش از ده هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم استان فارس نزد بانکها، به دیگر استانها به ویژه به تهران منتقل شده است!»
شاید درک میزان سرمایه منتقل شده از استان فارس به پایتخت، کمی دشوارو حتی غیر قابل باور باشد!
دشواری این مسئله آنگاه نمایان تر می شود که اگر هزینه ایجاد هر شغل پایدار را در حدود پانصد میلیون تومان براورد کنیم، انتقال ده هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از فارس به خارج از استان را باید جلوگیری از ایجاد بیست هزار فرصت شغلی دانست!
این در حالی است که بنا بر ادعای مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نرخ بیکاری در استان به 23 درصد رسیده است.
بنابراین، می توان یکی از عوامل مهم بیکاری در استان فارس را بانکهایی دانست که سرمایه مردم را از استان خارج کرده اند.
این مسئله ابعاد دیگری نیز دارد؛ تنها کافیست تصور کنیم درصدی از این رقم بسیار هنگفت منتقل شده به پایتخت، در عرصه های دیگری چون تولید و یا حمایت از صنایع ورشکسته و رو به رکود استان سرمایه گذاری می شد!
مسلما تزریق چنین سرمایه ای می توانست بخش اعظمی از مشکلات صنایع استان را برطرف سازد، ده ها مانع را از سر راه تولید بردارد و در هر عرصه دیگری که بتوان تصور کرد تحولی مثبت و به نفع مردم استان ایجاد کند.
بنابراین، به نظر می رسد آنچه که در این ایام باید توجه مسئولان ارشد استان فارس را به خود معطوف سازد، پیش از هر چیز و بیش از هر واقعه سیاسی باید توجه به این مسئله باشد که سرمایه مردم استان فارس، باید در همین استان سرمایه گذاری شود و خروجی آن نیز تنها باید کمک جهت رونق تولید، حمایت از صنعت و ایجاد اشتغال باشد.


کد مطلب: 10742

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10742/انتقال-10-هزار-میلیارد-تومان-سپرده-های-مردم-فارس-خارج-استان-حکایت-بیش-20-شغل-پایدار-بانک-ها-مانع-ایجاد-شده-اند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir