«رستاخیز زیبایی» در بهار شیراز/ چرا سهم فارس از گردشگری داخلی و بین المللی بسیار ناچیز است؟ + گزارش تصویری از جاذبه های گردشگری شیراز

8 فروردين 1395 ساعت 15:08

فرض کنیم هم اکنون صد هزار توریست اروپایی به شیراز و فارس قدم بگذارند. در شعاع صد کیلومتری بنایی مانند تخت جمشید چند هتل پنج ستاره برای میزبانی و پذیرایی از آنها وجود دارد؟! اساسا ظرفیت گردشگری در استان فارس تا چه حد پاسخگوی نیازهای یک گردشگر بین المللی می تواند باشد؟


حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی اینجا شیراز است، سومین حرم اهل بیت(ع) که در فصل بهار، به عروس شهرهای ایران تبدیل می شود.
بوی عطر شکوفه های بهاری، نسیم خنک نوروزی و هوای معتدل و ده ها جاذبه گردشگری همان چیزی است که در این ایام، صدها هزار مسافر نوروزی را به شیراز می کشاند.
حرم مطهر شاهچراغ(ع) و دیگر بقاع متبرکه، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، ارگ کریمخان، دروازه قرآن، بازار وکیل و بناهای تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد در نزدیکی شیراز تنها نمادهایی از زیبایی ها و جاذبه های منحصر به فرد این شهر رویایی است؛ نمادهایی که اگر هر کدام به درستی به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می شدند و صنعت توریسم در این منطقه منحصر به فرد تاریخی جدی گرفته می شد، آنگاه همانند دیگر مراکز توریستی در منطقه خاورمیانه نظیر استانبول، آنتالیا و یا دبی (که اتفاقا سهم عمده ای از صنعت گردشگری آنها متعلق به گردشگران ایرانی است) می توانست برای کشور ارز آوری عمده و درامد های بسیار کلان داشته باشد.
علاوه بر گردشگری تاریخی و مذهبی، شیراز از مزیت مهم دیگری نیز در صنعت گردشگری سود می برد.
پزشکان و جراحان حاذق شیرازی، آوازه «توریسم درمانی» شیراز را در اقصی نقاط کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی برخی کشورهای اروپایی چنان گسترانده اند که امروزه میزان بیماران غیر ایرانی در برخی از بیمارستانهای شیراز، به درصد قابل توجهی از کل بیماران تبدیل شده است.

اما مساله اساسی آن است که چرا سهم شیراز از گردشگری داخلی و بین المللی بسیار ناچیز است؟
نخستین پاسخ این سوال را باید در ضعف تبلیغات و معرفی نادرست جاذبه های گردشگری شیراز و منطقه فارس به مخاطب داخلی و گردشگر بین المللی جستجو کرد. امروزه ساخت و پخش تیزرهای تبلیغاتی و کلیپ های چند دقیقه ای با موضوع معرفی جاذبه های گردشگری در شبکه های خبری و رسانه ای بین المللی، به یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای جذب گردشگر برای کشورها تبدیل شده است. علاوه بر آن، تسهیلاتی مانند تخفیف های ویژه برای هتل های لوکس و یا دیگر امکانات گردشگری که از طریق آژانس های مسافرتی عرضه می شود، از جمله مواردی است که می تواند پای هر گردشگر بین المللی را به شیراز و فارس باز کند.
اما به راستی تا امروز، برای معرفی جاذبه های گردشگری شیراز چند تیزر تبلیغاتی و یا کلیپ تصویری تولید و در رسانه های بین المللی به صورت مناسب پخش شده است؟ مسئولان گردشگری در فارس و شیراز و حتی کشور، کدام تسهیلات ویژه گردشگری را برای مسافران داخلی و خارجی در نظر گرفته اند؟ اصلا فرض کنیم هم اکنون صد هزار توریست اروپایی به شیراز و فارس قدم بگذارند. در شعاع صد کیلومتری بنایی مانند تخت جمشید چند هتل پنج ستاره برای میزبانی و پذیرایی از آنها وجود دارد؟! اساسا ظرفیت گردشگری در استان فارس تا چه حد پاسخگوی نیازهای یک گردشگر بین المللی می تواند باشد؟
اینها پرسشهایی است که نشان می دهد زیرساخت های گردشگری در شیراز آنچنان که باید، طی دهه های اخیر مورد توجه و گسترش قرار نگرفته است.
بنابراین برای درامدزایی از صنعت توریسم، آنگونه که بتوان با خیال راحت شیر چاه های نفت را بست و برای درامد زایی به این سرمایه ملی بیش از این چوب حراج نزد و تنها به درامد گردشگری اتکا کرد، در نخستین اقدام باید زیرساخت های گردشگری در شیراز و فارس تقویت شود.
"حافظ نیوز" طی روزهای آتی با مسئولان مربوطه در این باره به گفتگو خواهد نشست.

نویسنده: محمود فریدونی
گزارش تصویری از: امیر صادقیان


کد مطلب: 13550

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/gallery/13550/1/رستاخیز-زیبایی-بهار-شیراز-چرا-سهم-فارس-گردشگری-داخلی-بین-المللی-بسیار-ناچیز-گزارش-تصویری-جاذبه-های

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir